Sabbatsterminer – en satsning för internationalisering på universitetet

Stockholms universitet utlyser varje år sabbatsterminer som tillsvidareförordnade lärare, lektorer och professorer kan ansöka om. Det finns också möjlighet att ansöka om medel från andra verksamheter, som till exempel Riksbankens jubileumsfond och Wallenbergsstiftelsen.

Jesús Piqueras Blasco, Katrin Ahlgren och Kicki Skog.
Från vänster: Jesús Piqueras Blasco, Katrin Ahlgren och Kicki Skog. Foto: Privat.

Syftet med sabbatsterminerna är att forskare ska kunna förlägga sin forskning vid ett utländskt universitet, för att kunna fördjupa sig i sitt arbete och skapa bättre internationella kontakter.

Jesús Piqueras Blasco har nyligen kommit hem från en sabbatstermin i Danmark, Katrin Ahlgren har precis åkt i väg för att spendera ett år i Spanien och Kicki Skog åker till Sydafrika i januari.

Jesús Piqueras Blasco
Jesús Piqueras Blasco. Foto: Privat.

Jesús Piqueras Blasco

– Jag har precis kommit hem från en sabbatstermin i Danmark. Där besökte jag min forskarkollega Marianne Achiam på Institutionen för naturvetenskapsdidaktik vid Köpenhamns universitet. Vi har sedan tidigare samarbetat inom ramen för min forskning om undervisning och lärande i naturvetenskap vid extramurala lärarmiljöer. Nu fick jag chansen att fördjupa vårt samarbete och få mer tid att bara fokusera på min forskning.

– Jag och Marianne, har tillsammans med museipedagoger på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm studerat utställningen ”Den mänskliga resan”. Den gestaltar hur människor och djur har utvecklats de senaste sju miljoner åren. Utställningen innehåller verklighetstrogna modeller av både människor och djur, och man får även en förståelse för vilken roll både klimat och miljö haft på vår evolutionära historia.

– Det vi har gjort är att analysera utställningen och undersöka hur den kan bidra till elevers lärande i ett skolbesök. Det vi kom fram till är att bilden av vår utvecklingshistoria som presenteras i museet inte är neutral. Det är tydligt hur dagens stereotyper om etnicitet och könsroller smyger sig in i representationerna. Men vi har också sett att eleverna kan problematisera dessa – och förhålla sig kritiska till utställningens budskap.

– Att få åka iväg på en sån här sabbatstermin är en fantastisk förmån som vi har på SU. Det har gett mig chansen att verkligen komma framåt i min forskning på ett sätt jag aldrig skulle hinna med annars. Hittills har vi skrivit dessa vetenskapliga artiklar tillsammans:
Ethnicity and Gender in Museum Representations of Human Evolution. 2021
Science museum educators' professional growth: Dynamics of changes in research–practitioner collaboration. 2019

Katrin Ahlgren
Katrin Ahlgren. Foto: Privat.

Katrin Ahlgren

– Jag ska tillbringa mitt sabbatsår i Spanien (RJ Sabbatical) där jag sedan tidigare har ett etablerat samarbete med MIRCo, ett internationellt forskningscenter vid Universidad de Autónoma i Madrid. Jag ska även tillbringa en kortare period vid Oxford University.

– Min avsikt är att skriva en monografi som sammanfattar den forskning jag har bedrivit kring språkanvändning utifrån ett migrationsperspektiv. Det är ett flerdisciplinärt projekt som inkluderar sociolingvistik, språkfilosofi, andra- och flerspråkighetsforskning och bygger på en longitudinell lingvistisk etnografisk studie. Under en tjugoårsperiod (2001–2022) har jag följt ett antal personer som kommit till Sverige i vuxen ålder och jag har utvecklat en transkriptionsmetod som representerar dessa personers levda erfarenheter av språk i poetisk form.

– Jag hoppas att sabbatsåret ska leda till att jag får skrivro och att jag kan fördjupa mitt samarbete med internationella forskare. Målet är att också hitta vägar för samarbete mellan värdinstitutionen i Spanien och IÄD.

Kicki Skog.
Kicki Skog. Foto: Privat.

Kicki Skog

– Jag har blivit inbjuden av en kollega på University of Cape Town i Sydafrika, och kommer att vara där i sex månader. Jag åker i januari och kommer hem i juni.

– Planen är att jag ska slutföra vissa delar av TRACE-projektet, vilket till största delen innebär att jag ska skriva färdigt en artikel som belyser inkludering i forskning om matematiklärarutbildning, samt en fallstudie som rör två matematiklärares arbete med tillgängliggörande undervisning.

– Jag ska också utveckla ett redan påbörjat samarbete med mina sydafrikanska kollegor som handlar om matematiklärarutbildning. Arbetet är en fortsättning och fördjupning av den forskning som jag redan bedriver om tillgängliggörande undervisning. Det hoppas jag ska bidra med nya erfarenheter och berika både min egen forskning och det dagliga arbetet hos oss på SU.