Sara Planting Bergloos doktorsavhandling: Becomings of Swedish secondary sexuality education

Sara Planting Bergloo har en bakgrund som gymnasielärare i kemi och biologi, där hon bland annat undervisar i sexualkunskap. Hennes erfarenheter från yrket har gjort att hon ville dyka djupare i ämnet. Här kan du läsa om hennes avhandling som hon disputerade på i mars.

Sara Planting Bergloo.
Sara Planting Bergloo. Foto: Privat.
 

Vad handlar din avhandling i huvudsak om? 

– Min avhandling handlar om undervisning i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer – och består av fyra olika delstudier som jag gjort både på gymnasiet och på högstadiet. 

– I de olika studierna undersöker jag undervisning om oskuld och myten om mödomshinnan, undervisning om preventivmedel, samt hur undervisning om pornografi kan ta form. Jag tittar också närmare på hur naturvetenskaplig sexualundervisning kan gå till på ett mer generellt plan. 

 

Hur kom det sig att du valde att fokusera just på detta ämne?

– Min bakgrund som biologilärare innebär att jag undervisar mycket om sexualitet, samtycke och relationer, eller sex och samlevnad som kunskapområdet kallades förut. Med den erfarenheten i bagaget, så vet jag hur svårt det kan vara att stå framför en klass och försöka göra undervisningen om sexualkunskap engagerande och begriplig. Det är ett känsligt ämne, och elever har ofta olika önskemål, intressen och erfarenheter med sig. Det är mycket som krävs för att få alla att ta till sig den kunskap man vill förmedla. 

– Samtidigt är sexualkunskap något av det roligaste som finns att undervisa i. Dessa olika erfarenheter gjorde att jag ville fördjupa mig och utforska hur sexualundervisning kan ta form i klassrummet.  

 

Kan du säga något om dina resultat? Var det något som förvånade dig?

– Resultaten visar bland annat på lärares behov av att få mer tid tillsammans för att diskutera och planera sexualundervisningen, både inom ett specifikt ämne – och på ett ämnesövergripande plan.

– Resultaten visar också på behovet av att utgå från elevernas egna frågor. Det kan göras genom att konstruera en undervisning som är av mer utforskande karaktär och genom att använda olika fysiska material i undervisningen. Genom att rita, skriva, diskutera olika ämnen och situationer – eller undersöka tamponger och preventivmedel – uppstår möjligheter att ställa frågor och söka svar under pågående undervisning. 

– Det är också lättare som lärare att lyssna in och få syn på frågor, funderingar och föreställningar när elever utför övningar och praktiska aktiviteter. Det är svårt att få till när diskussioner hålls i helklass.
 
– I de samtal jag gjort med lärare och elever under studiens gång,  har jag sett att det kan finnas en snäv bild av vad sexualundervisning är. Ofta tycker de att undervisning om könsorganens anatomi, reproduktion, preventivmedel och könssjukdomar, hör till kunskapsområdet – men inte frågor om makt, jämställdhet och normer. Det kan bidra till att lärare inte ser sin ämnesundervisning som en del av sexualundervisningen – och kunskapsområdet kan bli svårare att samordna på skolorna. 

– I mina intervjuer med elever har de också berättat att de upplever undervisningen som repetetiv istället för fördjupande. Därför vill jag betona behovet av en skolövergripande plan där olika skolämnen bidrar med olika perspektiv på vad sexualitet och relationer kan innebära. Det bör också finnas en inbyggd progression i dessa frågor. 

 

Vad hoppas du att din avhandling kan bidra till i samhället i stort?

– Det har precis genomförts en läroplansreform som bland annat syftar till att stärka undervisningen i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Samtidigt har det visat sig att det finns väldigt lite klassrumsforskning från en svensk kontext. Jag hoppas därför att min avhandling kan bidra till diskussioner om hur undervisning om sexualitet, samtycke och relationer kan planeras och genomföras ute på skolorna. Mycket av samhällsdebatten handlar om vad undervisningen ska syfta till. Jag vill istället sätta fokus på hur den genomförs. 

 

Vad har du för planer själv framöver? Och har din avhandling påverkat dig i någon riktning?

– Det har varit väldigt givande att få gå en forskarutbildning – och jag vill gärna fortsätta forska framöver i någon form. Nu när jag är klar med min avhandling kommer jag att ha en delad tjänst där jag både undervisar på min gymnasieskola och på lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Jag hoppas att det i framtiden kommer att finnas utrymme för både forskning och undervisning.

– Arbetet med avhandlingen har inneburit att jag nu, ännu mer än tidigare, ser på undervisningen som ett gemensamt utforskande tillsammans med både kollegor och elever. Det har inspirerat mig ännu mer att tillsammans med kollegor skapa en undervisning som öppnar upp för och möter elevernas frågor här och nu. Och där nya frågor väcks i samma takt som några av dem besvaras. 

 

Läs Saras avhandling

Ladda ner avhandlingen här