Sara Snoder: ”Jag känner mig priviligierad över att få vara en del av utbildningsväsendet”

Sara Snoder har en gedigen bakgrund som grundskollärare på låg- och mellanstadiet. Sedan 2015 har hon varit verksam vid IÄD, först som adjunkt på svenskkurserna, därefter som doktorand inom forskarskolan Semla. Nyligen har hon tillträtt sin nya roll som universitetslektor.

Sara Snoder.
Sara Snoder. Foto: Privat.

En röd tråd genom Saras karriär har varit hennes ständiga strävan efter att lära sig mer och utvecklas i sitt yrke. Kort efter sin lärarexamen, samtidigt som hon arbetade som grundskollärare, gick hon en kvalificerad yrkesutbildning och erlade därefter både en kandidat- och magisterexamen. Hon har även handlett som VFU-lärare och varit en viktig resurs för att bedöma studenter. Innan hon började på IÄD arbetade hon en kortare tid som verksamhetschef inom förskolan.

 

I din roll som universitetslektor – vad är det du gör på jobbet?

"I min tjänst som universitetslektor fördelas tiden med 70 procent undervisning och 30 procent för forskning och utveckling. Inom mitt huvudsakliga uppdrag, som lärarutbildare, undervisar jag på Grundlärarprogrammen F-3 och 4-6 i svenskämnets didaktik.

Jag undervisar i språkdidaktik med särskilt fokus på läs- och skrivinlärning och läs- och skrivutveckling, där vi teoretiskt utforskar hur barn bäst lär sig och utvecklar sin läs- och skrivfärdighet. Den litteraturdidaktiska delen innebär bland annat undervisning om och hur man kan lära barnen att förstå texter och skapa mening ur dem."

"Under den andra delen av min tjänst bedriver jag egen forskning. Jag är också delaktig i att skriva ansökningar för att få medel så att vi kan bedriva ny forskning på institutionen och i samarbete med andra institutioner. Just nu arbetar jag huvudsakligen med tre olika forskningsprojekt.

Det första projektet handlar om de utmaningar lärare möter i relation till elevers språkutveckling, där utvecklingen i svenska och modersmål tycks få stå tillbaka till förmån för engelskan. Det andra projektet är en översyn av hur studiehandledning utformas på tre olika nivåer i kommun och skola, vilket har visat sig variera en hel del. Genom att belysa dessa problemområden hoppas jag och mina kollegor kunna bidra med kunskap som på sikt kan förbättra elevernas språkutveckling i skolan.

Slutligen skriver jag även ett kapitel i en antologi som är slutprodukten av forskarskolan Semla. Alla vi som var doktorander där, och några till, bidrar med texter som knyter an till Semla-tematiken: Lärande, undervisning och bedömning i språkdidaktik."

 

Vad är det bästa med ditt jobb? Och vad får dig att brinna för det du arbetar med?

"Att få undervisa och vara en del av utbildningsväsendet är något jag ser som ett stort privilegium. Det dynamiska och ibland oförutsedda i undervisningssituationen, och för all del i forskning, är vad kunskapande handlar om. Det krävs att man hela tiden är på tårna när vetgiriga studenter sitter framför en. Deras framtida yrkesliv ställer krav på att de får med sig den kompetens som behövs för att möta de utmaningar de kommer att stå inför som lärare. 

Att undervisa är också en oerhört viktig samhällsfunktion, och undervisningskompetensen är ständigt under utveckling och förnyelse. Nya läroplaner tas fram och måste följas, samtidigt som teknologiska framsteg, som AI, förändrar vårt sätt att se på lärande och kunskap. Det är ett stort ansvar som är enormt spännande."

"Jag är samtidigt glad över att få vara med och försöka bidra, och det är viktigt för mig. Mina erfarenheter som grundskollärare, min forskningsbakgrund och all den kunskap och inspiration jag får från mina kollegor – allt detta använder jag i mitt arbete som lektor. Det är otroligt stimulerande att få dela med sig av detta till entusiastiska studenter som vill utvecklas och skapa sin egen solida grund att stå på som lärare."

"Att få arbeta på IÄD och ha möjligheten att förverkliga mina visioner, är jag tacksam över – särskilt nu när jag får en tillsvidareanställning som universitetslektor. Det ger mig ytterligare möjligheter att fortsätta på den inslagna vägen och tänka mer långsiktigt, både avseende forskning och undervisning. Jag ser också fram emot att träffa alla nya kollegor som snart börjar på institutionen. Tillsammans kommer vi att kunna lära mycket av varandra, och utbyta många värdefulla erfarenheter."