Sociala och informativa forskningsdagar

I slutet av oktober träffades alla disputerade lärare på Bosön för att diskutera forskningen och forskarutbildningen på Institutionen för ämnesdidaktik. De hade två givande dagar tillsammans, och det var ett bra tillfälle att lära känna och upptäcka vad var och en gör.

Anna Danielsson och Jenny Berglund.
Från vänster: Anna Danielsson och Jenny Berglund. Foto: Erik Thor.

– Huvudsyftet med dagarna var egentligen att vi skulle få träffas och lära känna varandra, säger Jenny Berglund, som tillsammans med Tony Hansson, Camilla Bardel och Anna Danielsson var med att planera dagarna. Vi har blivit så många nu – och det är flera av oss som inte ens hunnit ses. Nu när vi vet lite mer om varandra är det lättare att knyta kontakt.

– Vi försökte lägga upp dagarna så att det skulle finnas gott om möjligheter till informella samtal. Som ett snabbt och avslappnat sätt att lära känna varandra ordnade vi en ”forskarspeed-dejting”, där man fem minuter i taget fick prata med en annan kollega, tillägger Anna Danielsson. Dagarna har förhoppningsvis också gett forskare vid institutionen bättre översikt över vilken forskning som pågår vid de olika avdelningarna och vilka forskningsaktiviteter som organiseras hos oss.

Dag 1 – Överblick och beröringspunkter

– Dag 1 började med att alla ämnesavdelningar fick presentera vad de gör, berättar Jenny och Anna. En kort presentation på cirka tio minuter per avdelning. Det gav oss en bra överblick och så var det trevligt att få ett ansikte på dem som jobbar med frågorna. Även våra fristående enheter var där och berättade vad de gjorde.

– För att sedan knyta ihop allas presentationer på ett bra sätt, hade vi en paneldebatt där ämnesansvariga fick förklara och ge sin syn på vilka kopplingar man kunde se mellan olika forskningsområden. Det blev tydligt att vi har många gemensamma beröringspunkter.

– På eftermiddagen fortsatte vi med diskussioner i mindre grupper där vi försökte identifiera vilka olika samarbeten vi skulle kunna ha utifrån de kopplingar som gjorts. Diskussionerna varierade mycket mellan varje grupp, men vi kunde helt klart konstatera att det finns flera nya samarbeten som vi skulle kunna utveckla på institutionen.

Ett försök att visualisera alla kopplingar

Bilden nedan är ett försök att visualisera alla kopplingar mellan IÄD:s forskningsområden.

Foto: Jenny Berglund.

Dag 2 – Forskarutbildning och prioriterade aktiviteter

– Dag 2 ägnade vi inledningsvis åt att få en presentation av våra forskarskolor och forskarutbildningar, fortsätter Jenny och Anna. Där finns det en hel del att göra. Vi behöver bland annat se över de särskilda behörighetskraven och en del annat kring de allmänna studieplanerna för varje forskarutbildningsämne.

– Vi fick också en presentation av den relativt omfattande seminarieverksamhet vi har, och andra forskningsaktiviteter som vi anordnar inom institutionen. I gruppdiskussioner tog vi fram förslag på vilka aktiviteter vi är intresserade av att genomföra och prioriterade bland dessa med hjälp av en mentometerundersökning (se bild nedan).

– Utifrån prioritetsordningen planerar vi att under slutet av vårterminen organisera en forsknings- och utvecklingsdag, där medarbetare som deltagit i forsknings- och utvecklingsarbete får möjlighet att presentera detta. Det finns också ett intresse för ett seminarium kring komparativ ämnesdidaktik.

Röstningsresultat prioriterade gemensamma aktiviteter

I en mentometerundersökning prioriterade deltagarna nedanstående aktiviteter:

1. Årlig FoU-dag
  2. Komparativt ämnesdidaktiskt  seminarium
  3. Mötesplats Ämnesdidaktik  (fritt seminarieutrymme)
  4. Ämnesdidaktisk publikationsserie
  5. Organisera Nationell  ämnesdidaktisk konferens 2024
  6. Seminarieserie med fokus på etik
  7. Diskussion kring begrepp  (t.ex. litteracitet)
Illustration prioriterade forskningsaktiviteter.