Synnøve Markeng – ny gästdoktorand inom religionsdidaktik

Från januari till och med april har vi en ny gästdoktorand från Norge på institutionen. Hon heter Synnøve Markeng och är inne på sitt sista år på sin doktorsavhandling inom religionsdidaktik.

Synnøve Markeng
Synnøve Markeng. Foto: Privat.

Synnøve Markeng ska under sin tid här fortsätta att arbeta med sin avhandling hon jobbat på i Norge, där hon undersöker hur lärare hanterar olika religiösa texter i skolan. Hur påverkas de av sina egna uppfattningar? Och vad är det som avgör hur de styr lektionerna?

– På grund av covid har det inte blivit av att åka på någon utbytestjänst förrän nu, säger Synnøve. Kanske lite sent att vänta till sista året, men jag är jätteglad över att vara här och få lite nya perspektiv på tillvaron. Det är alltid bra att träffa nya människor, och så är jag nyfiken på hur ni arbetar med lärarutbildningar.

– Jenny Berglund har varit min ”andra” handledare sedan början av 2022, så det blev naturligt för mig att komma hit. Jag och Jenny har också planerat att skriva en artikel tillsammans, som jag hoppas att vi ska bli klara med innan jag åker hem.

– Jag hoppas att jag ska få så mycket gjort som möjligt på min avhandling under min tid här, säger Synnøve. Rent formellt har jag året på mig innan jag måste vara klar, och nästa vår är det tänkt att jag ska disputera. Så det kan hända att det blir många sena kvällar på kontoret.

– Men det kommer också att finnas tid att gå på olika seminarier som ni anordnar här på SU. Och i olika konstellationer kommer jag att presentera och berätta om det jag gör. Förhoppningsvis blir det många tillfällen där jag kan förkovra mig och lära av andras erfarenheter.