Unikt doktorandsamarbete med fokus på astronomi från två olika perspektiv

Tasis Kapodistrias och Giacomo Bortolini har sedan september förra året arbetat tillsammans i ett nytt pardoktorandprojekt baserat på representationer för att utveckla astronomilärandet vid högskolan. Genom att arbeta och lära av varandra, får de ovärderliga erfarenheter för sina framtida karriärer.

Tasis Kapodistrias och Giacomo Bortolini
Från vänster: Tasis Kapodistrias (Institutionen för ämnesdidaktik) och Giacomo Bortolini (Institutionen för astronomi. Foto: Privat.

Tasis Kapodistrias kommer från Zakynthos i Grekland, och har även arbetat och jobbat flera år i Athen. Han har en kandidatexamen i fysik, magisterexamen i naturvetenskap och har arbetat flera år som fysiklärare på gymnasiet. Giacomo Bortolini kommer från Pisa i Italien. Han hade precis avslutat sin kandidat- och magisterexamen i astronom, när han fick syn doktorandannonsen vid Stockholms universitet och bestämde sig för att söka tjänsten.

Pardoktorandprojektet är upplagt som så att Tasis och Giacomo först och främst har sitt eget huvudområde som de ansvarar för separat. Tasis huvudfokus är att undersöka hur representationer är uppbyggda inom astronomi, och hur de används i undervisningen. Giacomo har ett mer renodlat astronomiskt perspektiv och ska undersöka galaxernas fysik och försöka få en bättre förståelse för hur galaxer bildas och utvecklas över kosmisk tid. Förutom detta har de även en del som de undersöker tillsammans.

Två huvudspår för gemensamt arbete

– De första månaderna fokuserade vi mest på att får ordning på våra egna projekt, säger Tasis och Giacomo. Men nu har vi hunnit fundera en del på vad vi kan göra tillsammans också. Förhoppningsvis ska detta resultera i minst två gemensamma artiklar som har fokus på båda våra perspektiv av astronomi. Ett sådant här samarbete, på doktorandnivå, är väldigt nytt och innovativt.

– Den första idén vi har är att titta på vanligt förkommande bilder i sociala medier, berättar Tasis. Hur visualiseras dessa, och vad är det för kunskap som människor tar till sig genom att titta på bilderna? Hur kommenterar folk bilderna? Tror de att det är på riktigt? Förstår de vad de ser?

– Den andra idén är att undersöka hur bilderna, eller representationerna, är framtagna, fortsätter Giacomo. Tack vare min kunskap om bildernas innehåll och hur de produceras, tillsammans med Tasis kompetens om vad som är viktigt att förmedla för att ge rätt kunskap – så tror vi att vi tillsammans kan både föreslå och genomföra förbättringar av hur kunskap om astronomi visualiseras. Idén är att vi vill visa något nytt – och berätta om astronomi på ett mer intuitivt sätt.

Har mycket att lära av varandra

– Trots att vi precis har börjat jobba med varandra, så har Tasis hjälpt mig reflektera och fundera över saker som jag aldrig tänkt på förut, säger Giacomo. Han ställer frågor och vill att jag ska förklara saker som jag tidigare bara gjort utan att egentligen fundera på varför. För att vara en god vetenskapsman behöver man också kunna lära ut. Många tar för givet att bara för att man kan saker, så kan man också lära ut. Men så är det inte. Att lära ut är svårt, och något man måste träna på att göra.

– För mig är det helt fantastiskt att få access och se vad vetenskapen gör, tillägger Tasis. Det är vanligt att man i skolan får en bild av vetenskapliga metoder som är väldigt linjära och förenklade. Som forskare inom naturvetenskaplig utbildning vet man att det inte riktigt är sant. Och nu när jag får se hur det går till från insidan – kan jag absolut bekräfta att det inte är så. Att kunna se och följa komplexiteten i hur vetenskap går till ger mig "a-hell-of-a-lot-of" kunskap.

– När tjänsterna annonserades ut och vi läste om hur man skulle få möjlighet att jobba tillsammans, så tänkte vi att det lät ”coolt”. Men att vi skulle lära oss SÅ HÄR mycket trodde vi aldrig. Det här projektet är MYCKET COOLARE än vi vågat hoppas på, konstaterar Tasis och Giacomo.

Vill göra resan mot ny kunskap mer motiverad

Det övergripande syftet med hela par-doktorandprojektet är att utveckla astronomilärandet vid högskolan. Hittills har forskning kring lärande i astronomi mest behandlat innehåll på skolnivån, som till exempel elevers förståelse av solsystemet, årstider, månens faser, och så vidare. Nu vill vi höja det till en annan nivå och locka fler till att utbilda sig på högre nivå.

– För att bli en bra astronom måste man kunna använda representationer och data kring astronomi på ett obehindrat sätt, säger Tasis och Gicaomo. Man måste också kunna växla mellan olika sorters innehåll och förstå sambandet mellan de olika representationerna.

– Problemet idag är att de flesta representationerna som används inte är anpassade för nybörjare – utan för dem som redan kan. Det vi vill försöka åstadkomma är att möta personen som ska lära sig där den är – och stegvis ta deras kunskap vidare till en nästa nivå.

– Inom den astronomiska disciplinen finns det många bestämda sätt för hur vissa representationer ska se ut och förklaras. Det är inget som vi vill ändra på, utan så som man historiskt har gjort, så ska det fortsätta att vara. Vill du bli astronom måste du också förstå det som traditionen byggt upp, förklarar Tasis och Giacomo. Men genom att förbättra och utveckla det material som används i dag, hoppas vi att resan mot ny kunskap ska bli så trevlig och motiverande som möjligt.

Illustration H-R diagram

Via länken nedan kan du se ett exempel på en mycket berömd representation inom astronomi, som ger oss värdefull information om en stjärnas ålder, dess ljusstyrka och yttemperatur.

Illustration HR-diagram (148 Kb)