Viktiga delar i säkerhetsarbetet på institutionen

Sedan Institutionen för ämnesdidaktik bildades vid årsskiftet 2021-2022 har vi arbetat intensivt med att få ett helhetsgrepp över institutionens säkerhetsarbete. Här kan du läsa vad administrativ chef Christine Uhrlander har att berätta om arbetet.

Christine Uhrlander
Christine Uhrlander. Foto: Privat.

– De viktigaste delarna av säkerhetsarbetet, och som vi fokuserat på det senaste halvåret har varit arbetsmiljö, brandsäkerhet och krisledning, säger Christine Uhrlander.

Lokalt råd för arbetsmiljö och lika villkor – RALV

– När det gäller arbetsmiljön har vi ett lokalt råd för arbetsmiljö och lika villkor med representanter från olika personalkategorier och studenter, samt ansvariga för miljö- och lika villkorsfrågor. Vi har regelbundna möten och diskuterar aktuella frågor inom de olika områdena som rådet hanterar. Under hösten har vi på institutionen även genomfört skyddsronder, eller arbetsmiljöronder som de också kallas. Dessa genomförs tillsammans med arbetsmiljöombuden och är en översyn av den fysiska arbetsmiljön. Ronderna dokumenteras och sedan ska brister som upptäcks åtgärdas. Läs mer om RALV>>

Brandsäkerhet

– Alla institutioner måste också ha sin egen brandsäkerhetsorganisation, förklarar Christine. Det är jag och Tony Hansson som är övergripande brandskyddsansvariga. Övriga personer är brandskyddskontrollanter och utrymningsledare. Det är närmare 20 personer totalt som omfattas, och alla har genomgått en utbildning och vet vad de ska göra om något händer.

– Tanken är framöver att alla chefer ska gå igenom vad som gäller kring brandsäkerhet på sina avdelningsmöten. Det är viktigt att alla medarbetare känner till våra utrymningsvägar och var brandsläckare finns i lokalerna.

– Det pågår en del diskussioner om hur vi ska göra med utrymningsövningar på universitetet. Är det rimligt att varje institution själv ska initiera sådana, eller borde detta hanteras centralt? Hur det blir med den saken återkommer vi om längre fram. Det viktigaste just nu är att var en vet hur de ska agera om brandlarmet går. Se vår brandskyddsorganisation>>

Krisledning

– Vi har också etablerat en krisledningsgrupp, fortsätter Christine. Det är ledningsgruppen där vi för närvarande är sex personer som ingår. Vi har haft en krisledningsövning där olika scenarier som skulle kunna dyka upp ingick, till exempel både en personlig kris som urartar, hot och brand. Det ingick även att media dök upp och krävde kommentarer på vad som hände.

– En kris kan uppkomma plötsligt, men det kan också vara en händelse som stegvis ökar till en krissituation, och det går aldrig att öva på allt som kan ske, resonerar Christine. Men det viktigaste är att vi vet hur vi ska trigga igång oss, så att alla i krisledningsgruppen snabbt får veta vad som har hänt och kan vidta åtgärder tillsammans. Medarbetare som råkar ut för något, eller är osäkra på om något kan eskalera till en kris – ska alltid kontakta sin närmaste chef, som i sin tur kan avgöra om – och i så fall hur – detta ska hanteras.