Ny ämnesdidaktisk institution skapar möjligheter

Prefekterna vid nya Institutionen för ämnesdidaktik ser fram emot att vara med och skapa en stark institution där ämnesdidaktisk forskning och utbildning ges möjlighet att växa och utvecklas.

Med sina närmare 300 medarbetare och uppemot 5000 studenter är nybildade Institutionen för ämnesdidaktik en av universitetets största institutioner, vilket förstås innebär många möjligheter men även en del utmaningar.

Den nya institutionen leds av de tidigare prefekterna vid nu sammanslagna Institutionen för språkdidaktik (ISD), Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND) och Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (HSD). Vilka är de och hur ser de på sitt nya uppdrag?

Vad ser ni för möjligheter med vår nya institution?

– Framför allt ser vi nya intressanta samarbeten inom både utbildning och forskning. Nya kollegor och utökade kontaktytor ger en bredare och mer kreativ diskussionsbas som säkert kommer att ha positiva effekter för såväl lärarutbildningen som vår forskarutbildning. Strategiska avväganden och mer resurser att arbeta med gör att vi kan samordna det ämnesdidaktiska fältet.

– Att de olika ämnesdidaktiska forskningsmiljöerna nu kan dra nytta av närheten till varandra gör att vi kan stärka vår position inom forskningen. En sammanhållen ämnesdidaktisk institution blir även en tydlig mottagare för externa intressenter, såväl nationellt som internationellt.

– Sist men inte minst blir det bättre och tydligare för studenterna när vi nu kan erbjuda lärarutbildning från förskoleklass upp till gymnasienivå inom en och samma institution.

Vilka är de största utmaningarna?

– Att utveckla organisatoriska strukturer för att den nya institutionen ska bli och kännas som en helhet blir absolut en stor - men spännande - utmaning. Vår ambition är att skapa en väl sammanhållen institution och samtidigt bibehålla och utveckla befintliga verksamheter och ämnesområden.

Hur ser ni på er ledarroll?

– Institutionsledningens främsta uppgift är att tydliggöra verksamhetens uppdrag och mål, men ansvaret för att komma dit ligger även på medarbetarna. Där är det viktigt att vi är lyhörda för olika perspektiv och synpunkter och att institutionens alla medarbetare ges möjlighet att utvecklas i den riktning verksamheten behöver. Som prefektgrupp behöver vi vara närvarande och se möjligheter och potential hos våra medarbetare.

– Vi ser fram emot att få vara med och skapa en stark institution där forskning och utbildning ges möjlighet att växa och utvecklas på en arbetsplats där medarbetarna trivs.

På denna sida