Porten till Stormakts-Sverige

Idag den 10 maj kl. 14.00 sänds ett avsnitt om Stormakts-Sverige där marinarkeologen Niklas Eriksson berättar om sin nya bok Stormaktsskärgård.

1600-talets Dalarö fungerade som en förstad till Stockholm bestående av tätpackade fartyg. Vi reser dit för att ta pulsen på porten till stormakten Sverige och för att söka spåren efter dess farleder.

Dalarö fungerade som porten till stormaktstidens Sverige. Här samlades krigsskeppen inför sjöslagen på Östersjön och hit flockades handelsfartygen i jakt på stormaktens rikedomar. Vetenskapsradion Historia söker tillsammans med marinarkeologen Niklas Eriksson efter spåren av skeppslivet som avtecknar sig på havsbottnen och vid Dalarös skär och grynnor. Niklas är marinarkeolog på institutionen för arkeologi och antikens kultur och tillhör även CEMAS - centrum för maritima studier.

Här går du in för att lyssna på på avsnittet:
Sverigesradio.se