Spotlight Taiwan 2022: filmfestival och föreläsningar under åtta veckor

Öppen för allmänheten kommer festivalen att presentera det bästa av taiwanesisk kultur, konst och film.

Programmet är byggt kring en åtta veckor lång filmfestival med taiwanesiska filmer och dokumentärer, följt av samtal med några av filmernas regissörer. I samband med detta pågår en digital föreläsningsserie där forskare från Taiwan och Europa föreläser om ämnen relaterade till Taiwans kulturella, historiska, ekologiska och politiska landskap.

Spotlight Taiwan 2022 i Sverige, under ledning av professor Irmy Schweiger, arrangeras av Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier, Stockholms universitet, i samarbete med Asiatiska Filmfestivalen, Etnografiska museet, Bio Grand (Stockholm), Världskulturmuseet (Göteborg) och Taiwans kulturministerium.

Föreläsningarna är kostnadsfria och sker via Zoom på engelska.

Program med biljett- och föreläsningsinformation:

Spotlight Taiwan 2022

Se även Asiatiska filmfestivalens programsida för mer information om filmerna som visas i Stockholm och Göteborg.

Asiatiska filmfestivalen