Om oss

Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet har anor som sträcker sig från 1700-talet.

Vid institutionen för astronomi bedrivs undervisning och forskning som täcker hela bredden inom astronomi. Vid institutionen finns också Institutet för solfysik som bedriver forskning inom solfysikområdet och är ansvarigt för driften av det svenska 1-m-solteleskopet på La Palma, SST. Idag finns vi i lokaler i AlbaNova universitetscentrum, Stockholms centrum för fysik, astronomi och bioteknik, vid Roslagstull.

Institutionen i siffror:

• Över 600 studenter studerar varje år vid institutionen.
  • Vid institutionen bedriver ca: 25 studenter sin doktorandutbildning.
  • Institutionen har ett femtital anställda lärare/forskare/postdocs.
  • Vid institutionen finns 7 anställda som teknisk och administrativ personal.

Pehr Wargentin
Pehr Wargentin, Litografi av Otto Wallgren efter ett porträtt av Carl Fredrich Brander.

Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet, det moderna Stockholms observatorium, kan räkna sina anor från det första observatoriet i Stockholm som invigdes 1753. Sedan 1973 är vi en institution inom Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet.

Historik över Stockholms observatorium

Visningar av AlbaNova-teleskopet

AlbaNoa-teleskopet
AlbaNova-teleskopet. Bild Magnus Näslund

Institutionen för astronomi erbjuder allmänheten möjligheten att under särskilda visningskvällar under vinterhalvåret besöka observatoriet och titta genom AlbaNova-teleskopet.

Visningar av AlbaNova-teleskopet

På denna sida