Det går att kombinera praktiskt taget alla områden med IT

Om du vill byta bana, har svårt att hitta arbete inom ditt fält eller vill få ett mer bekvämt och välbetalt jobb, då räcker 1,5 års studier i data- och systemvetenskap långt för att få en bra grund inom ämnet.

Alicja Lissenko och Anna-Karin Ernö, Studievägledare på DSV. Foto: Carina Bergholm

För att få kunskap om programmering, människa-datorinteraktion, systemutveckling, projektledning och databaser behöver du inte gå ytterligare ett kandidatprogram. DSV har kurspaket på grundnivå från 30 upp till 90 hp. Arbetsgivare vill veta att du kan jobba i grupp, möta deadlines och har grundkunskaperna inom IT. Det övriga lär du dig när du fått jobbet berättar DSV:s studievägledare Anna-Karin Ernö och Alicja Lissenko.

– Praktisk taget alla ämnesområden kan kombineras med IT, till exempel pedagogik där det görs spel för inlärning, eller inom vården där förbättringar kan göras med IT, säger Anna-Karin Ernö.

– Marknadskommunikation och ekonomi går bra att kombinera med IT. Vi har också exempel på studenter som läst kriminologi eller statistik, liksom filmvetenskap och musik, säger Alicja Lissenko.

Har du en fot i flera fält är det ett plus

Ge exempel på yrken där kunskaper i IT behövs.
– Många yrkesgrupper kommer till oss och läser data- och systemvetenskap för att kombinera sitt ämne med IT, allt från ekonomer och projektledare till förskollärare, olika sorters vårdgivare, bibliotekarier, journalister, arkivarier, poliser och en del med konstnärliga och kreativa yrken, berättar Alicja Lissenko.

– Hela samhället är digitaliserat. Har du en fot i flera fält är det ett plus. Då kan du kommunicera med alla parter i ett IT-projekt, säger Anna-Karin Ernö.

Vad är det störst brist på i branschen?
– Det är saknas utbildade inom alla IT-områden men jag skulle svara programmering om jag måste välja. Läser du 90 hp, alltså tre terminer, får du två stora programmeringskurser som tar dig långt, avslutar Anna-Karin Ernö.

Studievägledningen på DSV
Kontakta Studievägledningen om du har frågor om våra utbildningar och hur du kan kombinera IT-studier med din bakgrund.

Här hittar du vad som ingår i våra kurspaket
Data- och systemvetenskap I – kurspaket 30 hp
Data- och systemvetenskap II – kurspaket 30 hp
Data- och systemvetenskap III – kurspaket 30 hp