DSV-alumner till final i Tech Awards

AI Medical Technology är en av årets finalister i Tech Awards 2022. De deltar med projektet Dermalyzer, ett AI-stöd som hjälper läkare att diagnostisera hudcancer.

Teamet bakom Dermalyzer består av Christoffer Ekström, Jonatan Ångström, Benedict Clarkson, Niya Thomas och Panos Papachristou. De är en av fem finalister som slåss om utmärkelsen för bästa teknikanvändning.

Dermalyzer, ett AI-stöd som hjälper läkare att diagnostisera hudcancer
Dermalyzer används på mobiltelefon tillsammans med ett dermatoskop för att utreda malignt melanom. Foto: AI Medical Technology

Två av teamets medlemmar, Christoffer Ekström och Jonatan Ångström, är tidigare studenter på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, vid Stockholms universitet. Christoffer Ekström har läst DSV:s Kandidatprogram i datorspelsutveckling och Jonatan Ångström har gått det Data- och systemvetenskapliga kandidatprogrammet. Båda har därefter läst Masterprogrammet i design för kreativ och immersiv teknik.

Beskrivningen av priset lyder: ”Årets mest värdefulla användning av tech – Best Use of Tech Award – delas ut till främsta initiativ/projekt eller företag/organisation inom olika branscher, som genom användningen av teknik och innovation på ett föredömligt sätt bidrar till att lösa ett behov eller problem som har stor inverkan på en marknad, sektor eller samhället i stort.”

Priset delas ut av IDG och TechSverige den 22 mars 2022.
Läs mer om tävlingen och årets finalbidrag
Tech Awards - Best Use of Tech

Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram 180 hp