”DSV har alltid haft en framåttanke när det gäller lärarmiljöer som vi nu bygger vidare på”

Med utgångspunkt i teknikstött lärande, ett av Institutionen för data- och systemvetenskaps forskningsområden, utvecklas nytt system för undervisning i Nodhuset.

För sju år sedan flyttade DSV in i då nya, och för institutionens behov, specialbyggda lokaler i Nodhuset i Kista. Nu är det dags att börja arbetet med att uppdatera tekniken som stöttar undervisningen. Vi passade på att prata med IT-chef Gunnar Wettergren och två av institutionens utvecklare, Andreas Svanberg och Erik Thuning.

– Eftersom vi är en IT-institution har vi förutsättningarna att alltid ligga i framkant och ha ett driftsäkert och flexibelt upplägg här i huset. På grund av långa leveranstider på AV-utrustning är planen är att uppdatera och förnya i tre steg med start nu i sommar, berättar Gunnar Wettergren.

Vad är det som ska bytas ut?
– Allt. Vi kommer byta till AV över IP som gör att vi kan distribuera föreläsningar till alla rum i huset. Teoretiskt kommer det gå att se föreläsningar överallt det finns en skärm som är uppkopplad mot Stockholms universitets nätverk. Det blir också bättre bild och ljud, säger Andreas Svanberg

– Den mesta är inte synligt utan sitter i serverummen bakom. Det som syns är det som står på skrivbordet: kontrollsystem, projektorer i taket och kameror, säger Erik Thuning.

Vilka är fördelarna?
– Det bli mycket enklare för en lärare som bara vill hålla sin föreläsning och spela in den. Det kommer att gå att slippa interagera med styrsystem och knappar. Den lärare som vill får helt nya möjligheter att sätta upp flera olika lärarprofiler lagrade på passerkortet. Den som håller i olika sorters föreläsningar, låt säga en kurs i programmering och vill ha en skärm med kod, en som visar Power Point och samtidigt kunna rita på en whiteboard kan skapa en egendesignad profil för kursen. Väl i salen ställer systemet in sig med ett klick och föreläsningen kan börja, förklarar Gunnar Wettergren.

– Just nu bygger vi en labbmiljö där lärarna ska kunna testa tekniken. Vi kopplar ihop vår videostudio och utnyttjar den teknik vi har för forskningen och tittar på hur vi kan använda den i vår studiemiljö, säger Erik Thuning.

För ett flexibelt system som går att bygga ut vartefter bygger DSV hela styrsystemet själva, i stället för att beställa en fast lösning från leverantör.

– Teknikstött lärande är ett av institutionens forskningsområden. Därför har DSV alltid haft en framåttanke när det gäller lärarmiljöer som vi nu bygger vidare på. Vi har ett starkt utvecklingsteam på DSV med duktiga utvecklare som har kompetens inom alla områden. Eftersom institutionen har forskningsintresse i läromiljöer är det här viktigare än att systemet bara klarar av att visa en Power Point. Med kontroll av våra miljöer kan vi utveckla vidare eftersom. Systemet kan till exempel gå att integrera med VR och andra saker som vi arbetar med här på institutionen. Med utvecklarna i teamet tar det inte lång tid att lägga till ny teknik och tjänster, säger Gunnar Wettergren.

Andreas Svanberg och Erik Thuning. Foto: Carina Bergholm
Andreas Svanberg och Erik Thuning utvecklare på DSV. Foto: Carina Bergholm

– Istället för att studenterna ska komma till föreläsningen, ska nu föreläsningen komma live till studenterna - i sal, i grupprum eller på mobilen i tunnelbanan. Vi är inte riktigt där ännu men inom en överskådlig framtid, avslutar Andreas Svanberg.

Tidsplan:

• I sommar byts all utrustning ut. En första version finns tillgänglig efter sommaren.
  • Under hösten görs utveckling och testning av bassystemet: visningssystem, mikrofoner och ljud.
  • Bassystemet beräknas vara på plats till jul.
  • Nästa steg blir att utveckla för fler källor, möjlighet att göra förinställningar, reset av system med mera.

Kontakta DSV Helpdesk

Text: Carina Bergholm