Fyra dagar av forskningsfest

Hur kan sociala simuleringar ligga till grund för bättre beslut? Frågan undersöks på en okonventionell konferens under fyra tisdagar i maj 2022.

Skärmdump av en simulering genomförd av ASSOCC project.
Skärmdump av en simulering genomförd av ASSOCC project som studerar coronavirusets utbredning.

Docent Harko Verhagen, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, är en av initiativtagarna till onlinekonferensen Social Simulation Fest 2022. Men han vill inte riktigt kalla det en konferens.

– Det är snarare en fest du inte vill missa, ler han.

Harko Verhagen, forskare på Institutionen för data- och systemvetenskap. Foto: Privat.

– Vi är ett internationellt, tvärvetenskapligt community som undersöker hur datamodeller kan byggas för att härma människors – eller djurs – beteenden. De här sociala simuleringarna visar olika scenarier, och kan sedan ligga till grund för viktiga beslut i samhället. Det kan handla om ekonomi, rättsvetenskap, miljö eller hälsa.

Social Simulation Fest är ett zoomevenemang som genomförs 3, 10, 17 och 24 maj. Det riktar sig till forskare och doktorander, men också till beslutsfattare som vill diskutera och förstå hur simuleringsmodellerna fungerar.

– Till skillnad från vanliga konferenser där man lyssnar på olika presentationer lägger vi större vikt vid interaktion. Vi vill att deltagarna ska prata med varandra, och lära av varandra. Vi har inte heller traditionella keynote-talare, men har bjudit in inspirerande talare som kan komma med nya infallsvinklar, säger Harko Verhagen.

Han gissar att deltagarsiffran kommer att landa på närmare 100 personer i varje pass. Bland de anmälda är huvuddelen européer, men även USA, Kina och Sydamerika är representerade. Det är inte för sent att anmäla sig, och det går bra att delta en viss dag – eller i en viss session.

Harko Verhagen ser fram emot roliga och spänstiga diskussioner. Internationell rätt, datorspel, policybeslut, användningen av kvalitativa och kvantitativa data, samt insekters organisering i samhällen är bara några av de ämnen som står på agendan.

– Det är ibland ganska abstrakta saker vi pratar om, men det hela är samtidigt mycket verklighetsnära. Vi som intresserar oss för sociala simuleringar har olika bakgrund, men kan samlas i metoden – själva hantverket. Sedan gör vi vetenskap av den, säger Harko Verhagen.

Fakta om festen

Social Simulation Fest genomförs för andra året i rad. I år är datumen 3, 10, 17 och 24 maj.

Programmet har skapats av medlemmarna som ingår i det forskningscommunity som sysslar med sociala simuleringar.

Arrangörer är Harko Verhagen, Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet, Melania Borit, UiT The Arctic University of Norway, Norge, och Nanda Wijermans, Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet

Evenemanget genomförs i Zoom, arrangörerna mejlar ut länken till alla anmälda. Några av sessionerna filmas och görs tillgängliga i efterhand.

Mer info och anmälan på webbplatsen

Mer om Harko Verhagens forskning

När coronapandemin slog till drog Harko Verhagen och några forskarkollegor igång ett projekt som simulerade olika utfall kopplade till covid-19.
Projektet resulterade i en bok som gavs ut 2021

Mer info och kontaktuppgifter

Mer om Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV)

Text: Åse Karlén