Goda samarbetsmöjligheter mellan Rise och DSV

Starkare forskning och innovation. Det är syftet med det ramavtal för samverkan som tecknades 2019 mellan forskningsinstitutet Rise och Stockholms universitet. 16 maj 2023 kom Rise på studiebesök till DSV för att sondera nya samarbetsmöjligheter.

Extrality lab på DSV där forskare, studenter och partners samarbetar kring interaktionsdesign
Under studiebesöket presenterade Jordi Solsona Belenguer Extrality lab på DSV, en flexibel miljö som är i ständig förändring. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle. Foto: Jens Olof Lasthein.

Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) och Research Institutes of Sweden (Rise) är grannar i Kista. Under mötet i maj stod det också klart att de båda organisationerna har många gemensamma forskningsintressen och beröringspunkter.

– Jag ser goda möjligheter att samarbeta, till exempel kring forskningsansökningar och publikationer, säger professor Jelena Zdravkovic, prefekt på DSV.

Porträttbild på Jelena Zdravkovic, professor och prefekt på DSV.
Jelena Zdravkovic. Foto: Åse Karlén.

– DSV har en stark akademisk ställning, vi publicerar oss i välrenommerade tidskrifter. Rise har mer tillämpad forskning och nära samarbeten med näringslivet. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt, fortsätter hon.

Tillsammans med kollegorna Jordi Solsona Belenguer, David Söderström, Harko Verhagen, Peter Idestam-Almquist, Asreen Rostami och Donald McMillan presenterade Jelena Zdravkovic DSVs verksamhet för besökarna. Förutom representanter för Rise deltog också kollegor från Psykologiska institutionen samt Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd vid Stockholms universitet.

Labbet är öppet för studenter, forskare och partners

Fokus låg på DSVs forskning och utbildning inom interaktionsdesign och spelutveckling. Studiebesöket startade i Extrality lab där Jordi Solsona Belenguer berättade om alla möjligheter. Här kan man arbeta med den senaste VR-tekniken men också utveckla produkter för enklare plattformar. Labbet rymmer även en verkstadsdel med 3D-skrivare och utrustning för att löda elektroniska komponenter.

– Labbet är öppet för studenter, forskare och partners. Vi samarbetar till exempel med Ericsson, många av våra studenter får praktikplatser och jobb där. Och flera studentprojekt ligger till grund för vetenskapliga artiklar som har presenterats på konferenser.

– Vi försöker vara så multidisciplinära som vi bara kan här. Interaktionsdesigner samsas med utvecklare och vi diskuterar varför vi designar på det ena eller andra sättet. Designen måste ju också gå att utveckla till något konkret, sa Jordi Solsona Belenguer under sin presentation.

Eftertraktade spelstudenter

David Söderström koordinerar kandidatprogrammet i spelutveckling och tillbringar mycket tid i DSVs nya spellabb.

Porträttbild David Söderström, koordinator för kandidatprogrammet i spelutveckling på DSV.
David Söderström. Foto: Åse Karlén.

– Det är i princip alltid fullt och studenterna hänger gärna kvar sent på kvällen. Det råder startupstämning i spellabbet, konstaterade han under sitt anförande.

Alla spelar – och det går att göra spel av allt

Spelbranschen har växt exponentiellt och svenska spelutvecklare är eftertraktade på marknaden.

– Intäkterna från den globala spelindustrin är större än intäkterna från musik- och filmindustrin tillsammans. Alla spelar – och det går att göra spel av allt. Till och med av cancerdiagnoser, sa David Söderström.

Tävla mot AI

Han visade en enkel quizapp som riktar sig till vårdpersonal. Några DSV-alumner har tagit fram ett AI-baserat verktyg som hjälper läkare att ställa säkrare diagnoser och därmed ge bättre vård. Quizappen är till för att öka kännedomen om verktyget. Appen bygger på konstaterade fall av godartade och elakartade hudförändringar och spelaren tävlar mot den artificiella intelligensen. Det blir snabbt tydligt att AI har stor säkerhet i sina diagnoser och därmed kan komplettera den mänskliga intelligensen.

Just AI och hälsa är ett av DSVs styrkeområden, tillsammans med bland annat cybersäkerhet och AI kopplat till utbildning och lärande.

Eftersom institutionen är samhällsvetenskaplig är det inte tekniken i sig som är intressant, utan människans relation till tekniken – och konsekvenserna för samhället. Hur interagerar vi exempelvis med flygande drönare, talande robotar eller självkörande bilar? Det undersöks i pågående forskning på DSV.

Förutom rena forskningssamarbeten ser Jelena Zdravkovic även samarbetsmöjligheter med Rise inom utbildningsområdet.

– Jag välkomnar idéer från Rise som kan ligga till grund för våra studenters uppsatsarbeten. Vi är också intresserade av att ta in Riseforskare som handledare, säger Jelena Zdravkovic.

Mer om samarbetet

Ramavtalet för samverkan mellan Stockholms universitet och Rise har funnits sedan 2019 och förlängdes i maj 2022.

Samarbetet fokuserar på Institutionen för data- och systemvetenskap, Psykologiska institutionen och Institutionen för material och miljökemi som anses vara de mest innovationsdrivna institutionerna på Stockholms universitet, men alla intresserade institutioner är välkomna att medverka.

Läs mer om avtalet

Kontaktperson på Stockholms universitet är samverkansrådgivare Karin Grelz

Kontaktperson på Rise är Anders Berntson, chef strategiska initiativ

Läs om DSVs forskning och utbildning