Lärandet finns i aha-upplevelsen

Han lockar studenterna till aha-upplevelser och ser till att hålla tempot högt. Men målet är alltid att studenterna ska springa om honom och klara sig själva. Möt Olle Karlsson, ”Årets lärare 2022”.

Olle Karlsson är lärare på kursen Programmering 1, en av Institutionen för data- och systemvetenskaps nyckelkurser som alla studenter på kandidatprogrammen går. 2022 blev han framröstad till Årets lärare av studenter och kollegor på Stockholms universitet.

Olle Karlsson Foto: Carina Bergholm
Olle Karlsson lärare i programmering vid DSV och vinnare av priset Årets lärare 2022.

Vi blev nyfikna på hans lärarstil. Vad är hemligheten bakom framgången?

– När jag handleder studenter brukar jag inleda med att säga: ”Nu ska vi leka en lek. Jag hjälper dig fram till att du får en spontan aha-upplevelse. Jag stannar kvar här tills du får den”. När studenter presenterar sina problem försöker jag förklara bakgrunden men inte ge lösningen på en gång, säger Olle Karlsson.

– Aha-upplevelser är instinktiva och reflexmässiga och när de dyker upp går de inte att bromsa. Jag fiskar efter sådana. Jag försöker också få studenterna att sprida den nya insikten till sina kamrater. Gruppen blir då mer självgående, och studenter växer när de kan ge någon annan en aha-upplevelse. Ingen mår bra av att vara frustrerad. De lyfter varandra!

Kursen Programmering 1 omfattar 7,5 högskolepoäng men historiskt har bara cirka hälften klarat tentan. Nu har lärarteamet arbetat med att utveckla kursen. Tidigare var den väldigt teknisk och utgick från att studenterna hade läst mycket matematik.

– Vi insåg att många av våra kursdeltagare har gått samhälls- eller mediaprogrammet på gymnasiet. Vi behövde göra något för att de studenterna skulle komma ikapp, berättar Olle Karlsson.

Han konstaterar att programmering är något som alltid behöver ta tid.

– Som student måste du lägga ner de timmarna – det gäller att helt enkelt sitta på rumpan och programmera. Ibland råkar studenter radera sin kod. Då brukar jag säga: ”Det är bara att klappa dig själv på axeln. Nu måste du göra det här en gång till och då blir du ännu duktigare”. Att göra samma sak flera gånger är viktigt för lärandet.

Olle Karlsson arbetar tillsammans med Henrik Bergström, Jozef Swiatycki och lärarassistenter (studenter som gått kursen tidigare) för att lära ut grunderna i programmering. För att gå kursen behövs inga förkunskaper inom området.

Att göra samma sak flera gånger är viktigt för lärandet

Programmering 1 ges genom en speciell typ av föreläsningar där teori och praktik blandas. Varje teoretisk genomgång följs av mindre programmeringsuppgifter. Förutom föreläsningar innehåller kursen frivilliga övningsuppgifter, obligatoriska inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen. För att få den tid som behövs förekommer en stor mängd interaktiva övningar och träningstentor med automatisk rättning.

– Studenterna kan skriva hur många övningstentor de vill. De behöver ha 75 procent rätt på träningstentan för att kunna anmäla sig till sluttentan. Nu har vi ökat från cirka 45 procent till att 90 procent klarar sluttentan. Studenter som gör jobbet med övningstentorna kan få högsta betyg även om de inte har programmerat en rad tidigare, berättar Olle Karlsson.

Själv ser han sig lite som en hare som springer först för att hålla tempot.

– Jag utgår ifrån att alla studenter ska springa om mig. De ska ju bli mina chefer sedan! När studenterna är självständiga och jag inte har något mer att tillföra – då har jag lyckats. När de säger att de inte längre behöver mig känner jag bara ”Yes!”, avslutar Olle Karlsson.

Installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus. Mottagare av priset Årets lärare 2022
Installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus. Mottagare av det pedagogiska priset Årets lärare 2022: Lena Sjögren, Katarina Fast Lappalainen, Olle Karlsson, Oliver Smith. Foto: Sören Andersson.

Mer om Programmering 1
Kursen omfattar 7,5 hp. Den ges varje år och är obligatorisk för alla kandidatstudenter på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV). Varje år går cirka 600–700 studenter kursen.

Kandidatprogram på Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV
Kontakta Olle Karlsson