Love Ekenberg in memoriam

Professor Love Ekenberg har gått bort efter en tids sjukdom. Vi sörjer en god vän och enastående kollega på Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Porträttbild: professor Love Ekenberg, DSV. Foto: David Falk/SU Holding.
Love Ekenberg. Foto: David Falk/SU Holding.

Love Ekenberg föddes 22 november 1962 och avled i september 2022, ett par månader innan sin 60-årsdag.

Han var verksam som professor i data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet sedan 2002 och seniorforskare vid International Institute of Applied Systems (IIASA) i Österrike sedan 2015. Han var också innehavare av en Unescoprofessur sedan 2017, för sitt arbete med att utveckla den högre utbildningen i området söder om Sahara.

2008–2014 var Love Ekenberg prefekt på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet. Han ledde och utvecklade DSV med flera hundra anställda och doktorander samt tusentals studenter. Under dessa år initierades en rad satsningar och institutionens forskning stärktes. Till exempel etablerades de båda forskningscentrumen eGovlab och Spider, med fokus på e-förvaltning respektive IT-lösningar för demokrati, hälsa och utbildning i utvecklingsländer.

Love Ekenberg var en verklig multitalang – en idérik och högproduktiv person med intellektuell briljans och stor nyfikenhet. Han hade dubbla doktorsexamina, en inom matematik och en inom data- och systemvetenskap. Love Ekenberg var också gästforskare vid en rad olika lärosäten, bland annat i Malaysia, Brasilien och Mocambique.

Som forskare intresserade sig Love Ekenberg för såväl teoretisk som tillämpad forskning. Han står som författare eller medförfattare till närmare 300 vetenskapliga artiklar och böcker inom ämnen som beslutsfattande, optimering, maskininlärning, mjukvaruutveckling, systemverifiering, e-lärande samt databas- och processmodellering. Love Ekenberg var inte främmande för att låta ämnen som konst och drama berika forskning och kunskapsutveckling inom data- och systemvetenskap.

Hans forskning, bland annat tillsammans med kollegan Mats Danielson, låg också till grund för entreprenöriella satsningar. Flera år i rad uppmärksammades Love Ekenbergs forskning om beslutsfattande och riskanalys av Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Den listades bland projekt med särskild potential att göra nytta i samhället.

Love Ekenberg efterlämnar hustrun Kristina, barn, bonusbarn och barnbarn. Våra varma tankar går till familjen.

Å alla kollegors vägnar,

Jelena Zdravkovic
Prefekt på Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet
Stockholm 7 oktober 2022