Prisbelönad app hjälper våldsutsatta att lagra bevis

Angelica Smedberg, student vid DSV, har fått entreprenörsstipendium på 200 000 kronor från ÅForsk för sin app Sisterhood. Appen ger utsatta en möjlighet att säkert lagra data om brottet de utsatts för.

Angelica Smedberg Foto: Nick Ramirez
Angelica Smedberg, student på Masterprogrammet i beslutsanalys och data science vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV. Foto: Nick Ramirez

Vi passade på att prata med henne.

Hur fick du idén till appen?
– 2019 blev jag överfallen och för att bearbeta traumat började jag arbeta ideellt på en kvinnojour. Jag märkte snabbt ett återkommande tema bland våldsutsatta kvinnor, många ansåg att de inte hade tillräckligt starka bevis för att rapportera våldet. Ofta gick partnern igenom deras telefon så att de inte kunde lagra bildbevis, ljudfiler, videos eller noteringar lokalt. Det fanns helt enkelt inte något säkert sätt att dokumentera våldet de upplevde.

– Jag har juridisk bakgrund och började tänka på olika lösningar för att göra bevisföringen för dessa kvinnor så säker och effektiv som möjligt från ett rättsligt perspektiv – det var så appen Sisterhood kom till. Genom Stockholms universitet kom jag i kontakt med Drivhuset, som har varit viktiga i skapandet av Sisterhood. De har rekommenderat tävlingar och hjälpt mig att utveckla min pitch.

I december 2021 vann Angelica Smedbergs app SU Business Model Cup och blev utsedd av Venture Cup till en av de topp 20 bästa idéerna i Sverige.

– Både vinsten i SU Business Model Cup, och att jag blev utsedd av Venture Cup, har varit väldigt värdefullt för mig som kvinnlig entreprenör och för Sisterhood som idé, säger Angelica Smedberg.

Har du haft användning av det du lärt dig vid DSV?
– Absolut! Jag läste till exempel en kurs i affärsanalys som ökade min förståelse för hur man navigerar komplexa beslutsproblem i företag och projektleder effektivt. Jag jobbar just nu med en frilansande apputvecklare där det är enormt viktigt att se till att utvecklandet går enligt plan och inom den budget jag har satt.

– Utöver bevisföring kommer appen även att samla annan värdefull data. Kursen ”Data mining inom data och systemvetenskap” gav mig verktygen att bygga egna modeller som kan hjälpa Sisterhood analysera informationen som samlas in. Jag skriver just nu min masteruppsats inom Natural Language Processing. Det ger inblick i vilka möjligheter jag har att utveckla fler funktioner inom appen som kan vara till fördel både för våldsutsatta kvinnor och samhället i stort.

Våld mot kvinnor är ett enormt samhällsproblem. Jag hoppas att Sisterhood kan bidra till att fler våldsutövare blir fällda och att utsatta kvinnor får en starkare röst i rätten.

En resurs för våldsutsatta kvinnor världen över

Hur går du vidare med projektet nu?
– I och med ÅForsk Entreprenörsstipendium har jag nu möjligheten att snabbare utveckla en betaversion av appen, vilket jag är otroligt tacksam för. Under våren planerar jag att samarbeta med några kvinnojourer för att utvärdera funktioner och sedan lansera den. Mitt mål är att Sisterhood ska vara en resurs för våldsutsatta kvinnor världen över. Våld mot kvinnor är ett enormt samhällsproblem. Jag hoppas att Sisterhood kan bidra till att fler våldsutövare blir fällda och att utsatta kvinnor får en starkare röst i rätten, avslutar Angelica Smedberg.

Årets stipendium delas ut 18 maj under Sveriges Innovationsriksdag i Sundsvall.
Årets pristagare av ÅForsk Entreprenörsstipendium