IT-miljö vid DSV
På den här sidan hittar du information om allt som rör IT-miljön vid DSV.
Personliga resurser
Universitetskonto
Ditt universitetskonto ger dig tillgång till i stort sett alla universitetets tjänster, bland annat trådlöst nät och datorsalar.
Mer information om universitetskonto hittar du här på Serviceportalen
Byta lösenord
För att byta ditt lösenord går du till https://su.se/changepassword/
Glömt lösenord
Instruktioner för hur du återställer ditt lösenord finns på Serviceportalen
Om instruktionerna inte fungerar för dig kan du kontakta helpdesk.
Om trådlöst nät på SU
All information du behöver om universitetets wi-fi hittar du i de här artiklarna på Serviceportalen
Hemkatalog
Du har två hemkataloger, en knuten till vår windows-miljö och en knuten till linux-miljön. Båda går att nå på flera olika sätt, både på plats i våra lokaler och hemifrån eller från utlandet.
Windows
Din windows-hemkatalog används automatiskt i datorsalarna och på remote desktop-servern, så att dina filer ‘följer med’ när du flyttar mellan olika datorer.
Ditt lagringsutrymme är normalt begränsat till 4GB. Om du behöver mer utrymme kan du höra av dig till helpdesk med en beskrivning av ditt behov, så kan du med största sannolikhet få det extra utrymme du behöver.
Vill du komma åt din hemkatalog från din egen dator kan du antingen ansluta till vår remote desktop-server (se "Fjärrskrivbord" under "Tjänster" nedan) eller koppla upp dig med SFTP till wftp.dsv.su.se. Anslutningen till wftp fungerar på precis samma sätt som SFTP mot vår linux-miljö (se "Linux" nedan) utom att servern du ansluter till är wftp.dsv.su.se istället.
För personal
Om du har konfigurerat VPN (se "VPN" på Serviceportalen) kan du mappa upp mickey som en nätverkshårddisk och använda den från hela världen så länge din VPN-anslutning är aktiv. Kontakta helpdesk för hjälp med att sätta upp nätverksmappningen.
Saknar du VPN kan du använda wftp.dsv.su.se på samma sätt som studenterna, men du använder ditt DSV-konto för att logga in.
Linux
Din linux-hemkatalog delas mellan de flesta av våra linux-baserade tjänster. Du kommer till exempel åt samma hemkatalog när du loggar in på vår ssh-server triton (se "SSH-server nedan) som när du loggar in på linux-miljön i datorsalarna (se "Datorsalar" nedan).
Ditt lagringsutrymme i hemkatalogen är normalt begränsat till 4GB. Om du av någon anledning behöver kunna lagra mer data kan du kontakta helpdesk med en beskrivning av ditt behov så kan du antagligen få gränsen höjd.
Din hemkatalog innehåller en dold fil vid namn .k5login. Raderas den filen kan du inte längre komma åt din hemkatalog. Kontakta helpdesk om du råkat radera den och behöver återställa.
Om du vill komma åt din hemkatalog från din egen dator kan du göra på flera olika sätt. Allt ska fungera var du än befinner dig så länge du kommer åt internet.
Du kan ansluta via en SFTP-klient, till exempel Cyberduck, från valfritt operativsystem. De här uppgifterna behöver fyllas i:
- Protokoll: SFTP (till skillnad från FTP och FTPS, vi stödjer bara SFTP)
- Servernamn: triton.dsv.su.se
- Port: 22 (default, om din klient försöker använda en annan port har du antagligen valt fel protokoll)
- Användarnamn: Ditt SU-kontonamn i formatet abcd1234
- Lösenord: Ditt SU-kontolösenord
Från Linux och macOS kan du också ansluta med sshfs, som låter dig montera din hemkatalog på valfri plats i ditt filsystem som om den vore ännu en lokal mapp. Gör så här:
- Se till att du har sshfs installerat, exempelvis brew install sshfs, apt install sshfs, etc.
- Montera din hemkatalog med följande kommando i en terminal:
sshfs abcd1234@triton.dsv.su.se:~ /katalog/att/montera/på - För att avmontera katalogen kör du följande kommando i en terminal:
fusermount -u /katalog/att/montera/på
Sshfs finns även till windows men det är inget vi testat. Det finns både som fristående program och som del av Windows Subsystem for Linux.
För personal
För dig som är anställd gäller samma information som ovan, men det kan vara så att du inte kan logga in med ditt SU-konto. Kontakta i så fall helpdesk så migrerar vi ditt konto åt dig. Dina filer påverkas inte av migreringen utan det bara gör det möjligt för dig att logga in i linux-miljön med ditt SU-konto.
Personlig webbsida
Om du vill skapa en personlig webbsida eller publicera valfritt innehåll på webben, kan du använda dig av något av våra alternativ för webbpublicering.
Wordpress
DSV driver en wordpress-multisite som finns tillgänglig på https://blogs.dsv.su.se
Här kan alla som har en mailadress som slutar på @dsv.su.se skapa en (eller flera) egna bloggar. Som student vid DSV har du ett mailalias på formatet abcd1234@dsv.su.se, som du kan använda för att skapa konto. Aliaset pekar på din @student.su.se-adress.
Varje blogg får en egen subdomän på formatet minblogg.blogs.dsv.su.se. Du kan också koppla externa domännamn till din blogg. Kontakta helpdesk om du är intresserad av det.
Wordpress-installationen innehåller massor av teman och plugins. Saknar du något kan du kontakta helpdesk för att be att få det installerat. Grundkravet för att vi ska installera ett plugin eller tema är att det finnas att ladda ner gratis på wordpress.org. Vi kan också bland annat neka installation av plugins eller teman av säkerhetsskäl eller för att det redan finns ett väldigt likartat plugin installerat.
Tyvärr finns det inget bra sätt att importera en färdigdesignad blogg. För att återskapa ett utseende du har byggt på en annan wordpress-instans behöver du manuellt göra samma inställningar som på förlagan, och sen importera själva innehållet via xml-import. Kontakta helpdesk för mer information och installation av eventuella plugins och/eller teman.
People
Vill du skapa en egen webbsida från grunden så finns det ett utrymme i din linux-hemkatalog avsedd för det ändamålet. Alla filer du placerar i underkatalogen public_html blir automatiskt tillgängliga via webben på adressen https://people.dsv.su.se/abcd1234 (där abcd1234 är ditt användarnamn). Skapar du filen hej.html i din webbkatalog så blir den alltså nåbar på adressen https://people.dsv.su.se/abcd1234/hej.html.
Vill du köra CGI-skript på din webbsida (till exempel php), måste de filerna flaggas som exekverbara för ägaren. Du kan göra filer exekverbara för användaren genom att använda kommandot chmod i en ssh-session eller genom att ändra properties på filen i din SFTP-klient. Kontakta helpdesk om du stöter på problem.
Profilsida - endast personal
Varje medarbetare på universitetet har en egen profilsida på webben. Till varje profilsida hämtas basinformation in från personalkatalogen SUKAT och du kan själv lägga till porträttbild, presentationstexter, publikationslista från DiVA, länkar och filer.
Mer information om profilsidor hittar du på den centrala medarbetarwebben här
Tjänster
Studieadministration - daisy.dsv.su.se
I Daisy finns information om dina kurser, scheman och betyg. Här kan du som student även anmäla dig till tentor och boka grupprum i Nod.
Läroplattform - ilearn.dsv.su.se
Hantering av examensarbete - scipro.dsv.su.se
SciPro används som administrativt stöd för studenter och handledare under examensarbetet.
Inspelade föreläsningar - play.dsv.su.se
På Play hittar du alla institutionens inspelade föreläsningar.
Handledning - handledning.dsv.su.se
Många kurser vid DSV erbjuder personlig handledning. Lärarna bestämmer när det finns handledning. Du hittar tiderna för när handledning finns tillgänglig på systemets startsida efter att ha loggat in. När du behöver handledning ställer du dig i kön. Läraren kommer till det grupprum eller datorsal du angett när du ställde dig i kön.
Här loggar du in i handledningssystemet
Hitta användarmanualen: Logga in i Handledningssystemet. Klicka på “Hjälp” längst upp till höger.
För lärare - mobil.handledning.dsv.su.se
Här loggar du in på handledningssystemet som lärare
Observera att om du inte är schemalagd på någon handledning samma dag kan du inte logga in på mobilsidan alls.
SSH-server - triton.dsv.su.se
Triton är vår generella SSH-server. Den är tillgänglig från hela världen. För att ansluta till triton behöver du en SSH-klient och dina SU-kontouppgifter.
På mac och linux finns det ett inbyggt ssh-kommando i terminalen. För att ansluta till triton kör du följande (ersätt abcd1234 med ditt SU-kontonamn):
ssh abcd1234@triton.dsv.su.se
Du kommer bli ombedd att fylla i ditt lösenord, använd ditt SU-lösenord.
På windows behöver du installera en klient själv (på din egen dator, i datorsalarna finns PuTTY förinstallerat). Kör du en uppdaterad version av windows 10 kan du installera Windows Subsystem for Linux och få med ett ssh-kommando du kan använda från terminalen på samma sätt som Linux och mac ovan. Annars är den vanligaste SSH-klienten för windows PuTTY, som finns att ladda ner här. För att ansluta med PuTTY fyller du i triton.dsv.su.se i fältet “Host Name (or IP address)” och klickar på “Open”. Du kommer bli ombedd att fylla i användarnamn och lösenord, använd dina SU-kontouppgifter.
Tyvärr går det av tekniska skäl inte att sätta upp normal inloggning med SSH-nyckel mot triton. Bakgrunden är att din hemkatalog bara låses upp när du loggat in, och SSH-nycklar ligger i din hemkatalog. När du väl loggat in med lösenord en gång så är din hemkatalog dock upplåst i 24 timmar, så om du skulle välja att sätta upp en SSH-nyckel så skulle det innebära att du bara behöver logga in med lösenord en gång per dag. Kontakta helpdesk om du har frågor.
Tritons SSH-fingerprint är:
ED25519 SHA256:SOv2AlI+i+NrqbREtTWPfs+2dbqpu3nnDLOvgSwGNB8
Får du en fråga om att acceptera en okänd nyckel, kolla mot värdet ovan innan du ansluter. Givet att allt stämmer och du svarar ja på frågan kommer ditt val att sparas och frågan inte dyka upp igen.
Saknar du något program eller verktyg kan vi antagligen installera det åt dig. Kontakta helpdesk om du är intresserad. Detsamma gäller om du vill byta skal.
Fjärrskrivbord
DSV har en remote desktop-tjänst som ger en liknande miljö som windows-miljön i datorsalarna. Den är tillgänglig från hela världen.
För att ansluta till fjärrskrivbordet från windows eller macOS rekommenderar vi microsofts officiella remote desktop-klient. På windows brukar den vara förinstallerad under namnet “Remote desktop connection” eller “Fjärrskrivbord” beroende på windows-språk. På macOS finns den officiella klienten från microsoft i app store.
På linux finns ett flertal alternativ, bland annat xfreerdp (kommandorad) och vinagre (grafisk).
För studenter gäller följande inställningar:
- Servernamn: rds2.dsv.su.se
- Inloggning: abcd1234@SU.SE (ersätt abcd1234 med ditt SU-kontonamn)
För personal gäller följande inställningar:
- Servernamn: rds1.dsv.su.se
- Inloggning: ditt DSV-konto
Saknar du något program eller verktyg kan du kontakta helpdesk för att se om det är möjligt att installera.
Tjänster från SU IT
Universitetet erbjuder olika tjänster för studenter och anställda. Här har vi listat några av dem:
- Office 365: Ger dig som student tillgång till MS Office, OneDrive och Outlook.
- Survey&Report: Enkätverktyg för både studenter och medarbetare.
- Zoom: En e-mötestjänst för studenter och medarbetare.
Övriga tjänster för studenter går att hitta på universitetets utbildningssidor
Övriga tjänster för anställda hittar du på medarbetarwebben
Licenser och program
Grammarly
Grammarly är en tjänst som hjälper dig med rättstavning och grammatik i engelska texter. Tjänsten är tillgänglig för studenter och anställda på DSV.
Gör så här för att få tillgång till ett premium-konto:
- Gå till https://www.grammarly.com/edu/signup
- Skapa ett konto genom att fylla i din e-postadress i formatet abcd1234@student.su.se (ersätt abcd1234 med ditt SU-kontonamn).
- Efter att du verifierat din e-postadress får du logga in med ditt nya konto. Första gången du loggar in måste du ange en “access code”. Den koden hittar du på https://www2.dsv.su.se/grammarly.
Azure dev tools
Den här tjänsten erbjuder dig som student ett stort antal programvaror från Microsoft.
Så här gör du för att komma åt Azure dev tools:
- Gå till https://azureforeducation.microsoft.com/devtools
- Klicka på den blåa inloggningsknappen "Sign in"
- Logga in med ditt universitetskonto. Användarnamnet ska skrivas i formatet abcd1234@student.su.se (ersätt abcd1234 med ditt SU-kontonamn).
- När du loggat in i portalen kommer du till en sida som heter "Education - Quick Start". Gå härifrån till undermenyn "Software" för installationsfiler och aktiveringsnycklar.
OBS! Programvarorna får endast användas i icke-kommersiella syften!
Programvaror via SU IT
Som student har du tillgång till ett stort antal programvaror via universitetet, bland annat matematik-, statistik- och rättstavningsprogram.
Du hittar en fullständig lista över tillgängliga programvaror på universitetets utbildningssidor
Mjukvaror för personal
- Astah Professional
- Microsoft Office
- SICStus Prolog
- SPSS
Om du behöver tillgång till annan programvara, skicka ett mail till licens@dsv.su.se.
I Nodhuset
Datorsalar
Datorerna i våra datorsalar och grupprum har både windows- och linuxmiljö installerade. Om du vill byta operativsystem startar du om datorn och gör ditt val när du blir tillfrågad. Datorn bootar automatiskt windows om inget val görs inom 5 sekunder.
Du loggar in med dina SU-kontouppgifter.
Saknar du något program i datorsalarna så kan du kontakta helpdesk och be om det. Gäller det linux finns det goda möjligheter att få ditt program installerat omgående, men på windows är processen svårare och det är mindre sannolikt att vi kan installera program fort om det överhuvudtaget är möjligt.
Det finns också en dator i varje grupprum, som är uppsatt på precis samma sätt som de i datorsalarna.
För personal
Personal loggar in med DSV-konto i vår windows-miljö. Om du vill logga in i datorsalarnas windows-miljö som anställd behöver du därför ange ditt användarnamn på formatet användare @WINDSV och fylla i ditt DSV-lösenord i lösenordsfältet, annars kommer inloggningen misslyckas.
Om du är kursansvarig och behöver något specifikt program för genomförande av din kurs, kontakta image@dsv.su.se minst en kursperiod i förväg. Vi behöver minst följande:
- Programmets namn
- Vilket operativsystem det ska finnas på
- Vilken kurs det gäller
- Var det går att få tag på
- Eventuell extra konfiguration som krävs
- Vilken licensmodell som gäller
Datorerna i föreläsningssalarna innehåller alltid samma miljö som datorsalarnas. Här behöver du inte ange @WINDSV när du loggar in, men det skadar inte om du gör det ändå. Studenter kan inte logga in på föreläsardatorerna.
Skrivare
Student
Du hittar två Printomater på plan 2 i Nod.
Instruktioner för hur du använder printomattjänsten finns i de här artiklarna på Serviceportalen
Personal
Utskrift på Windows
- OBS! Användarnamnet på din dator måste vara samma som ditt användarnamn på domänen. Ditt domänanvändarnamn är det du använder när du kopplar upp dig mot skrivarna, mickey, RDS1 eller på den stationära datorn i föreläsningssalarna. Om du är osäker på ditt användarnamn, kontakta DSV Helpdesk.
- Se till att VPN på din dator är inaktiverad.
- Öppna startmenyn, skriv in “Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner”.
- Expandera ”Utskrift- och dokumenttjänster” och se till att ”LPD-skrivartjänst” och ”LPR-portövervakare” är aktiverade.
- Öppna startmenyn igen och skriv in ”Skrivare och skannrar”.
- Välj ”Lägg till en skrivare eller skanner” och vänta tills ”Skrivaren jag vill använda finns inte med i listan”.
- Välj ”Lägg till en lokal skrivare eller nätverksskrivare med manuella inställningar”.
- Välj ”Skapa ny port” och välj ”LPR”.
- Skriv in ”followme.win.dsv.su.se” i första rutan och ”PullPrint” i den andra.
- Välj ”KONICA MINOLTA” och sen välj antingen C364SeriesPS eller C554SeriesPS.
- Om ”KONICA MINOLTA” inte finns, ladda ner drivrutinerna nedanför och zippa upp filen.
Drivrutiner
- I installationsfönstret välj ”Disk finns…”
- Välj ”Bläddra” och navigera till mappen du zippade upp.
- Välj den ända tillgänliga filen, namnet borde vara något i stil med ”KOAYTJ_.INF”.
- Tryck ”OK” tills du kan välja drivrutiner. - Använd default inställningarna för drivrutinerna.
- Skriv in ”PullPrint”.
- Välj ”Dela inte den här skrivaren”.
- Skriv ut en test sida om du vill, annars är du färdig!
Utskrift på macOS
- Installera rätt drivrutin beroende på version
Catalina (10.15)
High Sierra (10.13) och Mojave (10.14)
Sierra (10.12)
El Capitan (10.11)
OS X 10.10 Yosemite
OS X 10.9 Mavericks - Öppna den nedladdade drivrutinen och följ instruktionerna på skärmen.
- Öppna Systeminställningar och sedan Skrivare och skannrar.
- Klicka på “+” för att lägga till en ny skrivare och klicka på fliken “IP”.
- Fyll i fälten:
Adress: användarnamn@followme.dsv.su.se
Protokoll: LPD - Line Printer Daemon
Kö: pullprint
Namn: PullPrint
Plats: DSV
Använd: I dropdown-menyn väljer du “Välj programvara…”, markerar KONICA MINOLTA C454e PS och klickar på "OK". - Ställ in skrivaren genom att välja:
Paper Source Unit: None
Finisher: FS-534
Punch Unit: None
“Hard Disk” ska vara vald
“Secure Print Only” ska inte vara vald
“Allow Public User” ska vara vald
“1200dpi Rendering Op.” ska vara vald
Utskrift på Linux
- Kör kommandot system-config-printer i en terminal. Om programmet inte finns installerat kan du behöva installera det först med t.ex. sudo apt install system-config-printer.
- Klicka på “Add/Lägg till”
- I fönstret “Select Device/Välj enhet”, klicka på “Enter URI/Ange URI” i listan över enheter
- Skriv lpd://ANVÄNDARE@followme.dsv.su.se/pullprint (där ANVÄNDARE byts ut mot ditt användarnamn) i URI-fältet och klicka på “Forward/Framåt”
- I fönstret “Choose Driver/Välj drivrutin”, välj Generic överst och tryck på “Forward/Framåt”
- Välj modellen PCL 6/PCL XL i vänsterspalten och sedan det översta alternativet i högerspalten. Klicka på “Forward/Framåt”.
- I panelen “Describe Printer/Beskriv skrivaren”, ange ett namn på skrivaren (förslagsvis pullprint). Fyll i övriga fält om du vill och klicka på “Apply/Verkställ”
- Skriv ut en testsida
Hämta utskrift och registrera passerkort
Det finns totalt fem skrivare utplacerade på plan 3 i Nod:
- 60220 - ACT/SAS/IDEAL
- 61304 - Ekonomi
- 66231 - Studexp
- 66219 - IS
- 607308 - Gårdshuset
Du hittar instruktioner för hur du hämtar ut din utskrift vid varje skrivare.
Har du nytt passerkort behöver du registrera det innan du kan hämta din utskrift. Instruktioner för hur du gör detta finns tillgänglig vid varje skrivare.
Studentlabb
DSV har fyra studentlabb på plan 2:
- ID-labbet
- Medialabbet
- Spellabbet
- Säkerhetslabbet
Labben är specialutrustade. Access till labben beror på vilket program och vilka kurser du går. Berörda studenter får information från sin lärare.
Kontakt
DSV Helpdesk tar hand om akuta IT-problem, vidareförmedlar ärenden till rätt person och svarar på frågor. Vänd dig i första hand till lärare eller handledare om du har frågor om hur programvaror fungerar.
- Besöksadress
DSV helpdesk, vån 3, hiss A
Nodhuset, Borgarfjordsgatan 12, Kista
- Mottagningstider
Vardagar 10:00–11:00 och 13:30–15:30
- Telefontider
Vardagar 8:30–16:30
Senast uppdaterad: 18 september 2023
Sidansvarig: Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV