Hederskodex vid DSV

DSV tillhör Stockholms universitet. Därför omfattas alla studenter på DSV av Stockholms universitets regler.

Stockholms universitets regler för utbildning

Institutionen har även tagit fram en egen hederskodex, se nedan.

Hederskodex

Lärare

Kontroll av kunskap och färdighet ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka att utforma laborationer, hemuppgifter, klassiska tentamina i sal etc. med tanke på detta.

Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara välvillig.

Vid grupparbete är lärarens roll att låta alla gruppmedlemmar få visa upp vad de bidragit med. Ärligt redovisade brister bör bedömas med välvilja.

Student

Studenten ska ärligt redovisa vad hen gjort själv och vad hen inte gjort själv. Om studenterna vid ett grupparbete gjort olika stora insatser ska det öppet redovisas.

Regler för examination

Alla kurser examineras. 
För skriftliga tentamina gäller Stockholms universitets regler för salstentamen
och Regler för dig som skriver tentamen

Andra former av examination än salstenta förekommer på kurser. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller till vilket betyg hen ska ha är examination. Inlämningsuppgifter (individuellt eller i grupp) bedöms ofta som mer meningsfulla av såväl studenter som lärare. De bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att inlämningsuppgifter ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått den kunskap som betyget anger. Studierna ska inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.

Enligt de regler som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot en student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, det vill säga, försöker fuska. Läraren är enligt samma regler skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i Stockholms universitets disciplinnämnd där rektor är ordförande.

Syftet med de regler som följer nedan är att klargöra vad som är tillåtet respektive otillåtet vid examination. Brott mot reglerna (annat än ringa slarv) betraktas som fusk.

Reglerna gäller för all examination på alla kurser vid DSV. Kursledningen kan ge kompletterande direktiv för en enskild kurs. Utöver de här reglerna gäller självfallet Stockholms universitets regelverk.

Regel 1: Alla ansvarar vid arbete i grupp

Vid arbete i grupp är samarbete inom gruppen naturligtvis tillåtet. Varje gruppmedlem ska bidra till arbetet på ett rättvist sätt. Alla gruppmedlemmar ska, var för sig, kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Regel 2: Redovisa ärligt den hjälp som erhållits och källor som använts

Om det finns delar av lösningen som studenten inte gjort själv, måste studenten göra examinerande lärare uppmärksam på detta.

I många sammanhang är det naturligt att använda sådant andra har gjort. Vid programmeringsuppgifter kan det vara naturligt att använda färdiga exempel som finns i kurslitteraturen eller som kursledningen tillhandahållit. Detta ska tydligt redovisas, till exempel med kommentarer i koden. I rapporter och uppsatser är det naturligt att använda olika typer av källor och dessa ska redovisas i form av referenser och en källförteckning (direkta citat måste explicit anges). Den som utnyttjar en idé som härstammar från en annan person ska tydligt redovisa varifrån idén kommer. Detta gäller även idéer som förmedlats muntligt, exempelvis vid diskussion med andra studenter.

Vid problem med en (programmerings-)uppgift är det tillåtet att be en handledare eller en kamrat om hjälp med felsökning eller tips, men hjälpen ska tydligt redovisas. Den som söker hjälp med att lösa sin uppgift ska göra det i syftet att öka sin förståelse inte i syftet att snabbt och enkelt klara av uppgiften.

Ange alltid källa vid citering!

En student som, enligt examinerande lärares bedömning, gjort alltför liten del av lösningen själv har inte fuskat men har inte presterat tillräckligt för att kunna godkännas på det aktuella kursmomentet.

Regel 3: Kopiera inte från andras lösningar

Varje student ska skriva sin egen text (egen programkod). Kopiering av text (eller programkod) från andras lösningar är förbjudet, oberoende av källa. Kopiering av text (eller programkod) är inte tillåten även om texten (eller programkoden) skrivs om så att ytstrukturen är olika men innehållet är detsamma.

Observera att det inte heller är tillåtet att plagiera sig själv, så kallat självplagiat. Självplagiat innebär att återanvända sina egna texter utan att tydligt hänvisa till den text som återanvänds. Huvudregeln är att alltid hantera sina egna texter på samma sätt som texter författade av andra. Om du sammanfattar eller omformulerar något som du tidigare skrivit, ska detta anges med en fotnot som innehåller en referens till den ursprungliga texten. Handlar det om en ordagrann återanvändning av en äldre text ska det markeras med citationstecken och fotnot. Det spelar alltså inte någon roll om det är du själv eller någon annan som är författare till ursprungstexten – kraven på hänvisning är desamma.

Regel 4: Var beredd att redogöra för lösningen

Varje student ska vid muntlig examination kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen (även de delar som studenten eller gruppen inte gjort själv).

Regel 5: Hantera närvarolistor korrekt

Vid vissa kursmoment, till exempel muntliga projektredovisningar, förekommer obligatorisk närvaro. Denna kan kontrolleras via närvarolistor eller på annat sätt. Det är inte tillåtet att försöka få det att framstå som om en person närvarat fast hen inte gjort det (till exempel genom att skriva upp en frånvarande kamrats namn på närvarolistan).

Exempel på handlande som strider mot hederskodex och regler ovan:

  • kopiera lösning eller redovisning från någon annan eller låta någon annan kopiera de egna lösningarna,
  • otillåtet samarbete,
  • plagiering,
  • omarbeta och lämna in en redan bedömd uppgift igen för bedömning utan lärarens samtycke,
  • ge eller motta otillåten hjälp med hemuppgifter eller
  • presentera någon annans arbete som sitt eget.

Lärare är skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk till Rektor och disciplinnämnden!

AI-policy

Läs även DSV:s AI-policy här

På denna sida