Musik och vetenskap förenas i Östersjöfestivalens konsert: När en liten fisk skapar stor förändring

Östersjöfestivalen kommer att bjuda på en unik upplevelse i år. Forskning från Stockholms universitet har valts ut för att inspirera till att skapa musik som beskriver en spännande regimskiftesprocess i Östersjön. Spiggvågen är ett projekt pågående längs den svenska Östersjökusten som undersöker hur den lilla fisken, storspigg, tar över större ytor på bekostnad av större rovfiskar som abborre och gädda.

Projektet Spiggvågen är ett samarbete mellan forskare från institutionen för ekologi, miljö och botanik (DEEP) vid Stockholms universitet, SLU, Stockholm Resilience Centre och Groningen University. Forskare som arbetar inom projektet fokuserar på hur spiggen påverkar ekosystemet och hur vissa områden kan stå emot spiggvågen.

Storspiggen tar över större och större områden längs den svenska Östersjökusten på bekostnad av rovfisk såsom abborre och gädda. Detta skifte gynnar även trådalger, vilket resulterar i grumliga vikar fulla med spigg. Foto: Ulf Bergström

Agnes Olin är en av forskarna som har jobbat inom projektet. Hon blev tillfrågad om att hennes forskning skulle kunna gestaltas med musik, och hon såg direkt potentialen i att kombinera musik och vetenskap för att öka engagemang för Östersjön:

Agnes Olin.

- Jag hoppas att musikstycket kommer att fånga känslan av det långsamt spridande regimskiftet där spiggen tar över större och större områden, men också av att abborren och gäddan på vissa platser lyckas hålla emot skiftet, säger Agnes Olin.
Det mest häpnadsväckande Agnes tycker om projektet är att en så pass liten fisk som spiggvågen kan ha en så stor effekt på hela ekosystemet. Under föreställningen kommer Agnes även att läsa upp en text hon har skrivit om projektet och hon hoppas att texten i kombination med musiken kommer att skapa ökat engagemang för Östersjön hos publiken.
Den kreativa processen bakom musiken ligger i händerna på Zacharias Ehnvall, en svensk kompositör.
Projektet Spiggvågen och dess forskning påverkar vårt samhälle genom att förstå förändringar i havet och dess ekosystem. Genom att gestalta forskningen i form av musik öppnas möjligheten för fler människor att ta del av forskningen och dess betydelse för Östersjöns framtid.

Om du vill gå på evenemanget, finns mer information här.

För mer information om projektet Spiggvågen, besök denna sida.
Du kan också läsa preprintversionen av den senaste publikationen här.  För att lära dig mer om kompositören Zacharias Ehnvall, besök hans hemsida här.