Invigning av Hans Blix centrum för de internationella relationernas historia

Den 18 maj skedde den formella invigningen av Hans Blix centrum för de internationella relationernas historia. Men centret har redan etablerat sig som en plattform för forskning inom området.

Centrets föreståndare Aryo Makko talade vid invigningen 18 maj 2022. Foto: Sören Andersson

Våren 2020 inrättades Hans Blix centrum för de internationella relationernas historia vid Stockholms universitet. Under ett par års tid hade då ett nätverk inom området funnits vid universitetet och drivits av forskare vid Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer samt Historiska institutionen.

Historikern Aryo Makko är en av forskarna bakom nätverket. Idag är han professor och föreståndare för Hans Blix centrum. Under sin tid som doktorand tyckte han att perspektiv från internationella relationer och utrikespolitik var marginaliserade inom historievetenskapen vid svenska lärosäten – detta trots tidigare omfattande finansiering för flera stora forskningsprojekt inom området, som "Sverige under andra världskriget" och "Sverige under kalla kriget". Forskarna inom nätverket landade i att det behövdes en fastare struktur för denna forskning, som en centrumbildning.