Blanketter och rutiner för resor och utlägg

Här hittar du information om institutionens rutiner när det gäller bokning av resor och hotell m m.

Beställning av flyg

Du bokar själv din resa via resebyrån Egencia Sweden AB. Om du behöver hjälp med att boka en resa för ex gästforskare eller konferensdeltagare, kontakta Cathrin. Hon behöver då följande information:

  • Resenärens namn och mobiltelefonnummer (som kontaktuppgift för resebolaget och biljettinformation)
  • Vilken stad och flygplats hen vill flyga från och till, både för utresan och hemresan
  • Datum och exakta flygtider
  • Om biljetten ska vara ombokningsbar eller inte
  • Handbagage eller checka in bagage
  • Projekt som ska belastas (Projektnamn/nummer)

Beställning av tåg

Du kan boka din resa själv hos SJ  eller via resebyrån Egencia. Om du behöver hjälp av Cathrin, behöver hon följande information:

  • Resenärens namn och mobiltelefonnummer (som kontaktuppgift för resebolaget och biljettinformation)
  • Om resenären vill ha biljetten skickad till mobilnumret eller som pdf-fil till e-postadressen
  • Vilken stad och station resenären åker från och till, både för utresan och hemresan
  • Datum och exakta avgångstider
  • Om biljetten ska vara ombokningsbar eller inte
  • Första eller andra klass
  • Projekt som ska belastas

Boka hotell

Du bokar själv ditt hotell via Egencia. Enligt SU:s rese- och miljöpolicy bör du välja hotell som:

  • Driver ett systematiskt miljöarbete
  • Inte har ett pornografiskt TV-utbud

Det är inte tillåtet att använda övernattning genom Airbnb. Om du har frågor om hotellbokning, kontakta Cathrin.

Längre ner på sidan hittar du länk till SU:s rese- och mötespolicy.

Din reseräkning

Du gör din egen reseräkning i Primula. Syftet med resan ska framgå tydligt. Dessa handlingar ska skannas in och bifogas din reseräkning i Primula:

  • Resehandlingar (itinerary) från resebyrå eller likvärdig dokumentation (t.ex. boardingkort, biljetter) som styrker att resan genomförts och när
  • Konferensprogram/agenda
  • Kvitton och kontoutdrag som styrker att det är du som har gjort utlägget

Samtliga originalkvitton lämnas till Cathrin (noggrant tejpade på A4-papper).

Rese - och mötespolicy SU
Resor

Ersättning för friskvård

Anställda har mot uppvisande av kvitto rätt till ersättning för friskvård med 3000 kr per år (från 1 januari 2022).

Du som är anställd ska registrera friskvårdsbidrag i Primula under Min sida och Friskvård. Observera att blanketten för friskvård inte längre ska användas. För att söka ersättning för friskvård gör du följande:

  • Registrera friskvårdsbidraget i Primula under Friskvård.
  • När du registrerat friskvårdsbidrag - skriv ut Underlag för friskvård under Granska/Skriv ut.
  • Fäst ditt kvitto i original på utskriften. Scanna och bifoga kvitto under Medd/Bil.
  • Klicka på Skicka.
  • Lämna in (original)underlaget med originalkvittot till Cathrin W.

Av kvittot ska framgå vilken typ av enklare aktivitet friskvården avser. Vid betalning mot faktura ska fakturan samt kontoutdrag där betalningen framgår bifogas. Fakturan ska vara ställd till dig personligen. Vid autogiro: se information nedan.

Viktigt att tänka på:

  • Kvitton ska ha inkommit till Cathrin inom 6 månader efter utfärdandet
  • För att få friskvårdsersättning för rätt år måste underlaget ha inkommit till Cathrin senast den 4:e december (kvittot får fortfarande inte vara äldre än 6 månader)
  • Kvittot måste innehålla uppgifter om moms
  • Vid autogiro ska friskvårdsintyg/betalningsintyg som är underskrivet av representant för anläggningen lämnas eller kopia av avtal samt kontoutdrag för de tre senaste inbetalningarna. Om avtalet gäller för flera år behöver kopia lämnas som underlag till varje friskvårdsersättning
  • Det är inte OK med friskvårdsersättning för familjekort (enligt Skatteverket!).

Ersättning för läkemedel, läkarvård, bildskärmsglasögon och annan behandling

Kvitto och receptspecifikation tejpas på en A4-sida med namn och personnummer. Ta en kopia och skicka orginalet till Rikard Fredriksson (personalavdelningen) på SU.

Om det gäller bildskärmsglasögon kan du läsa mer om dessa här. På den sidan finns även en blankett för ansökan om bildskärmsglasögon.

Ersättning för sjukvårdskostnader upphör att gälla fr.o.m. 2021-02-01

Har du frågor, kontakta Cathrin.

Information om friskvård SU
Information om sjukdom och läkarvård SU
Information om bildskärmsglasögon

Inköp till institutionen skall alltid göras mot faktura med 30 dagars betalningsvillkor.
Före inköp av vara skall köpet godkännas av ledningen.
Om utlägg måste göras, ska först och främst institutionens Eurocard användas. Detta finns hos Jenny CÖ.
I andra hand ska personligt utlägg göras i Primula med bifogad originalkvitto. Personligt utlägg i Primula måste godkännas av ledningen före eventuellt köp.

Medlemsavgifter

Om arbetsgivaren betalar avgiften för en anställds medlemskap i en intresseförening, nätverk eller liknande sammanslutning är detta en skattepliktig förmån för den anställde oavsett om medlemskapet är nödvändigt för tjänsten eller inte. Detta avser inte bara medlemsavgifter till ideella organisationer utan även medlemsavgifter till fack- och vetenskapliga sammanslutningar av olika slag.

På denna sida