Under utbildningen

Studerar du hos oss? Här finns information om stöd och service för studenter samt annat som du kan ha nytta av under din studietid.

students ansking questions to a studen ambassador

Studenthälsan

Studera med funktionsnedsättning

Studie- och språkverkstaden

 

Ibland kan en student vilja avbryta sina studier eller göra studieuppehåll. Om det blir aktuellt för dig är det viktigt att du tar reda på vad som gäller.

Det här gäller om du vill avbryta studier eller ta studieuppehåll

För att ansöka om studieuppehåll hos oss ska du använda denna blankett:
Ansökan om studieuppehåll (249 Kb) .

Du behöver endast söka för uppehåll längre än en termin. För kortare uppehåll räcker det att du pratar med studievägledaren om hur du kan ta igen missade delar.

 

 

Dina rättigheter som student regleras dels i lagar och förordningar, dels i lokala föreskrifter vid Stockholms universitet.

Här hittar du information om några av de viktigaste rättigheterna och skyldigheterna du har som student.

Dina rättigheter och skyldigheter

 

Jämställdhets- och jämlikhetsfrågor

Universitet ska erbjuda alla studenter en kreativ studie- och forskningsmiljö och medarbetare goda arbetsförhållanden. Oavsett etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller ålder ska medarbetare, studenter och sökande behandlas och bemötas med respekt och värdighet.

Universitetet accepterar inte diskriminering eller trakasserier som har samband med någon av ovanstående kategorier eller sexuella trakasserier.

En jämställd och jämlik studie- och arbetsmiljö för studenter och anställda är även en förutsättning för att alla ska kunna prestera sitt bästa.

Jämställdhetspolicy – med sammanfattning av Stockholms universitets plan för ökad jämställdhet

Institutionen ska förebygga trakasserier som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna samt sexuella trakasserier och ha tydliga riktlinjer för hur man ska agera om trakasserier eller sexuella trakasserier förekommer.

Trakasserier och kränkande särbehandling

 

 

Vänd dig till Elisabeth Däcker, elisabeth.dacker@geo.su.se (studenter på grund- och avancerad nivå) eller Viktoria Arwinge, viktoria.arwinge@geo.su.se (forskarstuderande), om du på något sätt blivit diskriminerad, kränkt eller trakasserad eller om du befunnit dig i en situation där du observerat att något av nämnda oönskade beteende förekommit i samband med studierna vid Institutionen för geologiska vetenskaper.

 

Om du vill skriva uppsats eller samla in data utomlands i samband med en uppsatskurs vid Stockholms universitet finns det möjlighet att ansöka om två stipendieprogram; Erasmus+ eller Minor Field Studies.

Som student vid Stockholms universitet kan du ansöka om stipendium för att göra praktik, skriva uppsats eller samla in data i ett land som ingår i Erasmusprogrammet.

Läs mera i Studera utomlands

 

Är du student eller forskare vid Stockholms universitet kan du ansöka om stipendier från universitetets stipendiestiftelser.

Här hittar du information om de stipendier som utlyses vid Stockholms universitet.

Stipendier

 

Stockholms universitet ser mycket allvarligt på fusk. Med fusk menas exempelvis att studenter samarbetar på ett otillåtet sätt, använder otillåtna hjälpmedel (som till exempel fusklappar, otillåtna anteckningar eller mobiltelefon) eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination.

Plagiat utgör också en form av fusk och innebär till exempel att en student använder egna (självplagiat) eller andras texter och idéer utan att hänvisa till originalkällan på ett korrekt sätt i till exempel en uppsats, hemtentamen eller annan examinationsuppgift.

OBS! Fältrapporter/inlämningsuppgifter som upplevs vara mycket lika mellan studenter utgör också fusk/kopiering och är inte tillåtet. Se till att du tänker på detta när du studerar tillsammans med andra.

Här finns extra information om riktlinjer, regler och om rättigheter och skyldigheter som student

Riktlinjer för disciplinärenden vid Stockholms universitet

Dina rättigheter och skyldigheter

Regler för salstentamen

I akademiskt arbete är det nödvändigt att citera källor. Om någon annans text, oavsett om den har publicerats eller inte, används utan korrekt kä llhänvisning så är detta plagiat. En sådan kränkning av akademisk integritet får allvarliga ko nsekvenser. Misstänkt plagiat anmäls till universitetets disciplinnämnd, vilket kan leda till avstängning.

Det är studentens ansvar att lära sig att citera k ällor på ett korrekt sätt. Dock kan man vända sig till kursledaren, studievägledaren, studierektor n samt universitetets studentavdelning för att söka information och stöd.

Här följer några råd och rekommendationer om hur man kan undvika att plagiera:

  • Plagiat innebär att stjäla någon anna ns verk . Detta omfattar inte bara idéer, ord och meningsbyggnad utan också met oder, figurer, tabeller, data, ritningar, foton, datorprogram och liknande. Det är viktigt att inte glömma att citera alla källor.
  • Förutom korrekt källhänvisning är citatt ecken nödvändiga om originalets formuleringar behålls ordagrant. Anvä ndande av d irekt citat är inte vanligt i natur vetenskapliga texter och, om det används, hålls kort. Direkt översättning från ett annat språk är fortfarande exakt citat och skulle därför kräva citattecken samt referens till källan och översättningen . Man måste hålla sig från så kallat översättningsplagiat.
  • Istället för att använda ett direkt citat kan man omformulera de huvudsakliga idéerna från en annan författares arbete med egna ord om man ger en noggrann tolkning av originalet med korrekt källhänvisning. Om flera meningar från originaltexten sammanfattas och parafraseras på samma gång blir uppgiften enklare. En eff ektiv metod för att göra texten mer kompakt och omformulera idéerna börjar med att bygga helt nya meningsstrukturer och även undviker att upprepa originalets icke -tekniska ord.
  • Att citera på ett slarvigt eller vilseleda nde sätt utgör också plagiering . Ett exempel är att ange en korrekt referens i både löpande text och referenslista men samtidigt förekommer information från samma källa någon annanstans i stycket utan referens. Detta är plagiat.
  • En annan form av vilseledning involverar en students eget arb ete. Om studentens arbete har använts för att uppfylla kraven i en kurs ska texten inte åter användas i en annan kurs. Kursansvarig bör rådfrå gas om eventuella funderingar och problem.
  • Förmågan att skriva , sammanfatta och parafrasera förbättras i takt med utveckling av kunskap och erfarenhet . Dessutom kommer arbetet att mer och mer inne fatta studentens egna idéer, förklaringar, utvärderingar och kritik.

Exempel på plagiat och korrekt omformulering:

Originaltext ur Overduin et al. (2015): Penetration of sulfate, serving as electron acceptor for anaerobic organic matter and methane oxidation, creates a capacity of the overlying unfrozen sediment column to oxidize released methane. Therefore, it is unlikely that thawing submarine permafrost is a substantial methane source for the overlying water column.

Plagierad text (korrekt källhänvisning men felaktig parafras, nästan samma meningsbyggnad, flera upprepade ord och fraser): Penetrating sulfate, as electron acceptor for anaerobic organic matter and methane oxidation, creates the possibility for the overlying unfrozen sediment column to oxid ize released methane; it is therefore not likely that thawin g submarine permafrost supplies substantial methane to the overlying water column (Overduin et al. 2015).

Plagierad text (korrekt källhänvisning, översatt till svenska, men felaktig parafras, nästan samma meningsbyggnad, flera upprepade ord och fraser): Penetrerande sulfat, som el ektronacceptor för anaerobisk oxidation av organiskt material och metan, skapar kapacitet hos den överligga nde fru sna sedimentkolonnen att oxidera utsläppt metan och det är därför osannolikt att upptining av permafrost i marina system är en väsentlig metankälla för den överliggande vat tenkolum nen (Overduin et al. 2015).

Korrekt omformulerad text (korrekt källhänvisning, korrekt sammanfattning och parafras): Overduin et al. (2015) conclude that methane released by subsea permafrost thaw is anaerobical ly oxidized with sulfate as electron acceptor, likely resulting in negligible supply of meth ane to the water column. Korrekt omformulerad text (korrekt källhänvisning, korrekt sammanfattning och parafras): Det har visats att metangas som frigörs genom upptining av permafrost i marina system blir anaerobt oxiderad med sulfat som elek tronacceptor och därför är det inte sannolikt att metan når vattenkolum nen i betydande mängder (Overduin et al. 2015).

Referens
Overduin, P.P., Liebner, S., Knoblauch, C., Günther , F., Wetterich, S., Schirrmeister, L., Hubberten, H. -W., and M.N. Grigoriev (2015), Methane oxidation following submarine permafrost degradation: M easurements from a central Laptov Sea shelf borehole, J. Geophys. Res. Biogeosci. 120 , 965–978.

Den här texten skrevs av Hildred Crill för institutionens student handbok.

 

Vill du vara med och påverka din utbildning? Som student finns det en rad olika saker du kan göra. Du kan bland annat rösta i kårvalet, gå med i ett student- eller doktorandråd, bli studentrepresentant eller påverka genom kursvärderingar.

Mer information om hur du kan påverka din utbildning på SUs webbsajt

SCEG – Student Council of Environmental and Geosciences

SCEG är ett studentråd för miljövetenskapliga och geovetenskapliga studenter på kandidat- och mastersnivå.
 

Kårer och föreningar

Studentkårerna är medlemsorganisationer som företräder studenternas gemensamma intressen. De arbetar för att du som student ska ha möjlighet att påverka din studietid och göra den bättre för både dig själv och andra.

Kårer och föreningar vid Stockholms universitet

Stockholms universitets studentkår (SUS)

 

Vägledningen är till för dig som funderar på att börja studera, redan är student eller nyligen avslutat dina studier vid Stockholms universitet.

Om du behöver diskutera dina kursval eller få vägledning efter avslutad studier ska du kontakta studievägledare eller studierektorn för ditt ämnesområde.

Studievägledare
Elisabeth Däcker | elisabeth.dacker@geo.su.se

Till flera kontakter

Stockholms universitets studie- och karriärvägledning

Hos Stockholms universitets centrala vägledning kan du också få hjälp att strukturera dina tankar kring studieval och karriär. Har du frågor om högskolestudier såsom behörighetskrav och examensregler kan du också vända dig dit.

Central studie- och karriärvägledning

På universitetets centralawebbplatsen kan du utforska arbetsmarknaden och dina framtida karriärvägar. Du kan bland annat läsa om olika karriärevenemang och vilket stöd som erbjuds, knyta kontaklter och få tips och råd om ditt framtida arbetsliv.

Arbete och karriär

 

I Ladok kan du anmäla dig till tentor, hämta ut studieintyg, se kursresultat/betyg och ansöka om examen.
Ladok för studenter

 

Har du tidigare studier eller erfarenhet av yrkesverksamhet kan du ansöka om tillgodoräknande.

Regler och handläggningsordning för tillgodoräknande

Ansök om tillgodoräknande

För att ansöka om tillgodoräknande måste du vara antagen till och bedriva studier vid Stockholms universitet. Till ansökan behöver du bifoga dokument som styrker dina tidigare studier eller tidigare yrkesverksamhet. Vilka dokument som ska bifogas framgår i ansökningsformuläret. Efter att ansökan har prövats får du ett skriftligt beslut. Beslut om tillgodoräknande kan överklagas.

Ett tillgodoräknande kan få konsekvenser för dina fortsatta studier och för innehållet i examen. Det kan också påverka rätten till studiemedel. Om du har frågor kontakta gärna en studievägledare innan du ansöker.

Ansökan om tillgodoräknande av utländsk högskoleutbildning (111 Kb)

Ansökan om tillgodoräknande av högskole-utbildning på grundnivå och avancerad nivå (338 Kb)

 

Anmäla händelse/incident

Har det hänt en olycka på institutionen? Eller har det varit nära att hända nåt allvarligt? Är ditt ärende av brådskande natur, kontakta universitetets väktare på telefon 08-16 22 16 eller 08-16 42 00. Gör sedan en SAMIR-anmälan.

För att göra en anmälan klicka på följande länk som ditt ärende gäller (SAMIR – anmäla en säkerhetsavvikelse, polisanmälan, Tillbud/arbetsskada, eller miljöavvikelse). OBS! Du måste använda något av dessa formulär för att göra en anmälan.

Mer information:

Säkerhet och krishantering vid Stockholms universitet

eller IGVs krisplan och riskbedömning hittar du på Om institutionen/Internt

 

 

Kontakt

Studievägledare

Elisabeth Däcker, elisabeth.dacker@geo.su.se

Stockholms universitets larmnummer är tillgängliga dygnet runt: (08) 16 22 16 och (08) 16 42 00.

 

Hittar du inte det du söker kan du alltid kontakta vår studievägledare Elisabeth Däcker, elisabeth.dacker@geo.su.se eller webbadministratör, webmaster@geo.su.se

På denna sida