Anders Cullhed årets kultursvensk

Anders Cullhed, professor emeritus i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, är årets kultursvensk, utsedd av nyhetsmagasinet Fokus.

Anders Cullhed. Foto: Kungliga Vitterhetsakademien.

I slutet av förra året gavs hans hyllade bok Dante – den förste författaren ut. Här presenterar Cullhed Dante som västerlandets förste författare och mot bakgrund av 1200-talets politiska, ekonomiska och kulturella historia.

Roligast med att skriva biografin var att sent i livet lämna sin bekvämlighetszon, berättar han i en intervju med Fokus.

Anders Cullhed är professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar framför allt på den förmoderna litteraturen: antiken, medeltiden och barocken.

Om Anders Cullheds forskning

Lyssna på Anders Cullhed

Om renässansen i Bildningspodden, 2021

Om Ovidius ”Metamorfoser” i podcasten Verket, 2021