Anna Albrektson om Medea i engelsk podcast

Anna Albrektson, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, gästar podcasten Khameleon Classics: Medea in Politics from 1750 to 1800.

Avsnittet handlar om hur Medea under åren 1750-1800 förekom i många teaterföreställningar i Europa, något Anna Albrektson tidigare har forskat på. Hon arrangerade till exempel den internationella konferensen Placing Medea vid Stockholms universitet 2018.

Anna Albrektson förklarar i podcasten hur en av den grekiska mytologins mest komplexa figurer kan visa stora förändringar i den europeiska historien under den här tiden.

Khameleon Classics är ett produktionsbolag som startades vid universitetet i Oxford 2020. De inriktar sig mot teater, musik och film.

Anna Albrektson och Medea

Lyssna på avsnittet på Khameleon Classics hemsida

Om Anna Albrektson

Anna Albrektson är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig för äldre litteratur i allmänhet och 1700-talet i synnerhet. Albrektson är engagerad i 1700-talsforskning både nationellt och internationellt. Hon var med och skapade det institutionsgemensamma tvärområdet Portal 1700-tal.

Albrektsons senaste forskningsprojekt ”Medeas rörelse” handlar om Medea på 1700-talet.

Hon undervisar på alla nivåer av litteraturvetenskap vid institutionen, och handleder doktorander.

Mer om Anna Albrektsons forskning