Annika Berg i Filosofiska rummet

Annika Berg, docent i idéhistoria vid Stockholms universitet, talar om psykiatriska diagnoser i ett historiskt perspektiv i ett avsnitt av Filosofiska rummet i Sveriges radio P1.

Tillsammans med Fredrik Svenaeus, professor i filosofi vid Södertörns högskola, och Johan Bengtsson, ST-läkare i psykiatri och forskare vid Uppsala Universitet, medverkar hon i ett program om psykiatriska diagnoser och hur samhället ser på dem.

Annika Berg
Annika Berg. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Annika Berg utkom 2018 med boken De samhällsbesvärliga som handlar om hur diagnoserna psykopati och kverulansparanoia användes för att kategorisera och handskas med människor som inte riktigt levde upp till de medborgerliga idealen i mellankrigstidens Sverige.

Om Annika Berg

Annika Berg är universitetslektor och docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på medicinens – inklusive hälsovårdens och psykiatrins – sociala, kulturella och politiska historia. Och även på frågor om makt, samhällsstyrning och socialpolitik. Annika Berg är studierektor för idéhistoria på grundnivå och avancerad nivå.