Axel Englund invald i Kungl. Vetenskapsakademien

Axel Englund, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, har valts in i Kungl. Vetenskapsakademien (KVA). Han blir ledamot i Klassen för humaniora och framstående förtjänst om vetenskap.

Axel Englund
Axel Englund. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

–KVA är en anrik sammanslutning, så jag känner mig hedrad av invalet. Det är förstås ett erkännande av min forskning, men också ett incitament att både skriva bättre och arbeta mer för humanioras plats i offentligheten, säger han.

Kungl. Vetenskapsakademien är en oberoende organisation, vars övergripande mål är att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien består av cirka 480 svenska och 175 utländska ledamöter, fördelade över tio klasser (områden).

Läs mer om KVA:s arbete och organisation på deras hemsida

Litteratur och musik

Axel Englunds forskning kretsar kring intermediala relationer mellan musik och litteratur – till exempel opera, tonsatt lyrik och prosaberättelser om musik och musiker. Han har särskilt intresserat sig för det tyskspråkiga kulturområdet.

Axel Englund undervisar vid Institutionen för kultur och estetik om litteraturtolkning och modernistisk poesi. Han är också samordnare för Humanistiska fakultetens Masterprogram i litteraturvetenskap.

Mer om Axel Englunds forskning

Kungliga Vetenskapsakademien ligger i en tegelbyggnad omgiven av en trädlund
Kungl. Vetenskapsakademien. Foto: Björn Dalin / Stockholms universitet