Carin Franzén om kulturkanon

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, intervjuas i Dagens Nyheter om förslaget om att Sverige ska få en nationell kulturkanon.

Carin Franzén
Carin Franzén.

Det är den nyligen tillträdda svenska regeringen och Sverigedemokraterna som enligt den gemensamma politiska överenskommelsen Tidöavtalet lagt fram att det ska skapas en nationell kulturkanon.

Dagens Nyheter har tagit grepp om frågan i en artikel där bland andra Carin Franzén intervjuas.

Till texten på dn.se

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Och forskar också inom fältet miljöorienterad humaniora.

Mer om Carin Franzéns forskning