Catharina Nolin ny ledamot i Skönhetsrådet

Catharina Nolin, professor i konstvetenskap och ställföreträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik, har valts in som ledamot i Skönhetsrådet i Stockholms stad.

Catharina Nolin
Catharina Nolin. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Skönhetsrådet är ett fristående rådgivande organ inom Stockholms kommun. I de processer som formar staden är Skönhetsrådet med som rådgivare, opponent och förslagsställare.

Det är Stockholms kommunfullmäktige som utser rådets ledamöter efter nomineringar från de olika akademier, kommittéer och institutioner som reglementet anger. Catharina Nolin är Kungl. Vitterhetsakademiens nominerade ledamot i Skönhetsrådet. Hon är därmed en av 13 ledamöter.

Samtliga ledamöter på Skönhetsrådets hemsida

Catharina Nolin är professor i konstvetenskap och ställföreträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik. Hon undervisar i arkitekturhistoria, landskapsarkitektur och kulturarvsstudier. Hennes huvudsakliga forskningsområde är trädgårdshistoria och landskapsplanering under 1800- och 1900-talen, samt landskapsarkitekturens historiografi under samma period.

Mer om Catharina Nolins forskning

Stadshustornet i Stockholm