Emma Jansson omprövar Anders Zorns Omnibus-målningar

Ny forskning i teknisk konstvetenskap vid Stockholms universitet för fram nya teorier om Anders Zorns verk Omnibus I och II.

Omnibus I Omnibus II Anders Zorn 1891 1892
Anders Zorns Omnibus I från 1891 (©Foto: Cecilia Heisser / Nationalmuseum, Stockholm), och Omnibus II från 1892 (© Isabella Stewart Gardner Museum, Boston).

Emma Jansson, doktorand i konstvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit artikeln "Reconsidering Anders Zorn’s Omnibus Paintings" i RIHA Journal. Här behandlar hon de två målningarna av samma motiv Omnibus I och Omnibus II. Dessa har historiskt setts som enskilda verk av Zorn.

Genom nya tekniska analyser av målningarna och arkivstudier lägger Emma Jansson fram en diskussion med målet att i själva verket se Omnibus I (1891) som en första skiss till den senare Omnibus II (1892).

Artikeln finns att läsa utan kostnad på RIHA Journals hemsida.

Emma Jansson, doktorand i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Om Emma Jansson

Emma Jansson är doktorand i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon bedriver materialteknisk forskning i relation till 1800-talets senare hälft i ett projekt om svenska 1800-talskonstnärer, framför allt om Anders Zorn.

Mer om Emma Janssons forskning

Arkiv:

14/10, 2021: Vem avgör om målningen är äkta? Emma Jansson svarar i norska Aftenbladet