”Ett stort författarskap”

Litteraturprofessor Carin Franzén om Nobelpristagaren Annie Ernaux.

Annie Ernaux
Annie Ernaux. Foto: Catherine Hélie

Nobelpriset i litteratur 2022
Nobelpriset i litteratur år 2022 tilldelas den franska författaren Annie Ernaux, "för det mod och den kliniska skärpa varmed hon avtäcker det personliga minnets rötter, främlingskap och kollektiva ramar."

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet. Hon ser årets Nobelpristagare i litteratur som en modersfigur för franska yngre författare av det vi i Sverige skulle kalla arbetarlitteratur, en genre som inte annars är särskilt stor i Frankrike.

–Annie Ernaux har banat vägen för en rad författare som till exempel Édouard Louis och Didier Eribon säger hon.

Om historia och minne

Vad utmärker Annie Ernauxs stilistiska drag?

–Även om hon skriver i tredje person så har hennes romaner alltid ett självbiografiskt drag. Hon utgår från sin egen uppväxt och erfarenheter. Individen träder fram ur en bred episk gestaltning av ett samhälle och hur man kan minnas det. Jag tror att det är en av sakerna som lockar i hennes författarskap, säger Carin Franzén och lyfter romanen Åren (från 2008, svensk översättning 2020) som ett exempel.

Carin Franzén
Carin Franzén.

Carin Franzén jämför Annie Ernaux med Michel Houellebecq som även han nämndes som en av förhandsfavoriterna till årets pris.

–Hon är inte lika provocerande men båda skriver med ett avskalat språk. Det är inte en retorisk driven franska utan en klar prosa som är lätt att ta till sig, säger hon.

Vad säger du om Nobelkommitténs val?

–Väldigt kul och det tror jag det är många som tycker, säger Carin Franzén.

Om Carin Franzén
Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen.

Mer om hennes forskning

Mer läsning

Vad krävs för ett litteraturpris? Litteraturprofessorerna läser sina favoritpristagare (samtal från 2021)