Karin Helander i podcast om Natten är dagens mor

Karin Helander, professor emerita i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, gästar senaste avsnittet av podcasten Verket. Det handlar om Lars Noréns pjäs Natten är dagens mor.

Inspelning av podcasten Verket på Nationalmuseum
Inspelning av podcasten Verket på Nationalmuseum.

Gäst är också Mattias Andersson, regissör och dramaturg och konstnärlig ledare vid Dramaten. Dessutom gör skådespelarna Irene Lindh och Per Mattsson en läsning ur pjäsen. Samtalet leds av Anneli Dufva.

Avsnittet spelades in live med publik på Nationalmuseum, i anslutning till Norén-utställningen Stilla liv.

Lyssna på podden på anekdot.se

Om Verket

Verket är klassikerpodden där kulturhistoriens viktigaste mästerverk avnjuts, diskuteras och analyseras. Tillsammans med ledande litteratur- och konsthistoriker diskuteras klassikernas betydelse och vad de kan säga oss idag. Verket är ett samarbete med Litteraturbanken och Nationalmuseum, och är en del av bildningsmagasinet Anekdot.

Om Karin Helander

Karin Helander är professor emerita i teatervetenskap vid Stockholms universitet. I sin forskning intresserar hon sig för scenkonst för barn och unga, barnkultur, historiografi, receptionsstudier, barndramatik, föreställningsanalys, skådespelarkonst, regikonst och opera.

Hon är ständig sekreterare i Kungl. Vitterhetsakademien.

Mer om hennes forskning