Litteraturprofessor Boel Westin och Alma-pristagaren Jean-Claude Mourlevat på barnbokfestival

Under barnboksfestivalen Bologna Children's Book Fair 2021 samtalade Boel Westin, Stockholms universitet, med Jean-Claude Mourlevat, pristagaren av Astrid Lindgren Memorial Award (Alma). Nu kan du se samtalet på Youtube!

I samtalet berättar Jean-Claude Mourlevat att han skriver på det sätt som en skådespelare agerar på teatern: Han vill upprätta en länk med åskådaren eller den som läser.

Litteraturen blev Jean-Claude Mourlevats räddning när han gick på internatskola och längtade hem. Han kom från en stor familj med föräldrar som inte läste. Men det var många livade samtal och diskussioner i familjen. Jean-Claude Mourlevat ville gärna leverera bra berättelser i dessa samtal.

Hör mer om Mourlevats författarskap i samtalet mellan honom och litteraturprofessor Boel Westin!

Läs mer om Boel Westins forskning