Maria Trejling i essä om imagisten H.D.

Maria Trejling har skrivit en essä i DN Kultur om ett undanskymt verk från 1922 av Hilda Doolittle som talar till vår tid.

Svartvitt foto av ung kvinna. Bilden är tagen 1921.
Hilda Doolittle 1921. Fotograf okänd.

Den amerikanska författaren Hilda Doolittle (1886-1961) verkade under pseudonymet H.D. hela sitt författarskap. Romanen Asphodel färdigställde hon under jubileumsåret 1922 men den publicerades postumt först 70 år senare. Detta trots Doolittles handskrivna instruktion på det enda återstående manuskriptet: ”FÖRSTÖR”.

Den hör hemma bland de romaner från 1922 som kan komma att överleva både sin egen och vår tid.

Maria Trejling om boken Asphodel i DN Kultur

Maria Trejling har läst boken och skrivit en essä om den i Dagens Nyheter Kultur.

Läs texten på DN:s sajt

Om Maria Trejling

Maria Trejling
Maria Trejling. Foto: Privat

Maria Trejling är doktorand i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon arbetar på en avhandling om djurs metaforiskhet i tre experimentella, engelskspråkiga romaner från början av 1900-talet.

Maria Trejling är en av initiativtagarna till forskarnätverket Forum modernism vid Stockholms universitet.

Hon undervisar på litteraturvetenskapliga kurser på grundnivå vid institutionen.

Mer om Maria Trejling