Otto berättar om hur det är att studera konstvetenskap, egentligen!

Har du funderat på att läsa konstvetenskap, eller studera vid Institutionen för kultur och estetik? Vår student Otto berättar om hur det är att läsa hos oss!

Det är den bästa staden att studera konstvetenskap i hela Sverige. Det finns ingen annan plats med så många konstsamlingar.

Otto, som studerar det internationella masterprogrammet i konstvetenskap.

Otto. Foto: Jens Olof Lasthein.

Otto började studera konstvetenskap för att han ville veta mer om vilka vi människor är och hur vi har sett på oss själva genom historien.

–En konstvetare studerar historiska föremål som en spegling av sin omgivning och av oss själva, förklarar Otto. Man kan använda visuell konst, arkitektur, monument, väveri, för att förstå hur vi betraktar oss själva genom historien.

–Man kan bli en massa saker, både inom privat och offentlig sektor. Man kan jobba på galleri, museum, restaurera konst, gå in i mediebranschen, jobba med sociala medier, bli kritiker.

Hur är det att studera konstvetenskap, egentligen?

Funderar du också på hur samtidskonsten egentligen mår idag? Vill du veta mer om utbildningen, varför byggnaderna på campus ser ut som de gör, eller veta mer allmänt om universitetsstudier – se filmen med Otto!