Se föreläsning om historisk förändring i synen på jakt och vilt

Nu kan du se föreläsningen från den 14 december 2020, där Karin Dirke ger ett historiskt perspektiv på jakt vid ett webbinarium om illegal jakt och jaktsabotage, arrangerat av Länsstyrelsen Värmland.

Karin Dirke, docent i idéhistoria vid Stockholms universitet, inleder webbinariet med föreläsningen "Vad är jakt? Om historisk förändring i synen på jakt och vilt". I filmen ser du hela webbinariet och Dirkes del börjar vid 17:30 minuter. Föreläsningen inklusive frågor är ca 25 minuter.

Seminariet gavs den 14 December 2020 på Rovdjurscentret de 5 storas studio i Järvsö och laddades upp på Youtube den 3 februari 2021.

Om Karin Dirke

Karin Dirke är universitetslektor och docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar om människans relation till djur i historien. Det kan till exempel handla om idéer om djurskydd eller 1800-talets diskussioner om stora rovdjur. Karin Dirke undervisar i idéhistoria på alla nivåer vid institutionen. Mer om hennes forskning.

Mer film med Karin Dirke

Se även filmen om kvinno- och djurskyddsrörelsernas överlappande historia.

Mer läsning

4/8 2020: Karin Dirke i DN om hundar