"Att lära sig skriva är att lära sig sudda ut" – Högre seminarium med Victoria Johansson
Seminarium
Datum: torsdag 20 april 2023
Tid: 15.00 – 16.30
Plats: C307, Institutionen för lingvistik
Välkommen till ett högre seminarium om revisionsstrategier med Victoria Johansson, biträdande professor i svenska med didaktisk inriktning och docent i allmän språkvetenskap.
Victoria Johansson är biträdande professor i svenska med didaktisk inriktning och docent i allmän språkvetenskap vid Högskolan Kristianstad. Hennes forskning om språkutveckling är särskilt inriktad mot språkproduktion och kognitiva aspekter av skrivande. För närvarande arbetar hon bland annat inom forskningsprojektet ”Based on a true story?” som undersöker hur kunskap om språkproduktionsprocesser i tal och skrift kan användas för att skilja mellan påhittade och självupplevda berättelser.
Om seminariet
Titel
Att lära sig skriva är att lära sig sudda ut: hur revisionsstrategier förändras från lågstadieelever till expertskribenter
Språk
Seminariet hålls på svenska och tolkas till svenskt teckenspråk.
Sammanfattning
Skrivandet är en av flera sätt att producera språk. En viktig del av att lära sig skriva är att inse skriftens möjligheter och att börja utnyttja dessa på bästa sätt. Att utveckla revisionsstrategier, dvs. ändra, ta bort, och flytta det som redan har skrivits, utgör en viktig del av att tillägna sig skrivfärdigheter. Som läsare möter vi oftast texter utan spår av revision och vi har i allmänhet därmed sett få exempel på hur, när och vad andra personer reviderar – detta kan jämföras med talspråket, där vi har fått många möjligheter att följa talarens process (med pauser, repetitioner och andra disfluenser).
Den här presentationen visar genom olika exempel hur revisionsstrategier ser ut och utvecklas från lågstadieåldern, genom skolåren och in i tidiga vuxenåren. Den innehåller också exempel från mer avancerade skribenter, inklusive professionella skribenter.
Att studera revisionsutveckling ger insikter i en aspekt av hur språkproduktionsprocesser utvecklas, och ger mer specifikt ökad kunskap om skrivutveckling, samtidigt som det visar på övergripande språkliga strategier för att föra fram sina tankar och för att anpassa sig till läsarens behov. Att utveckla goda revisionsstrategier för att ändra i och göra tillägg till redan skriven text utgör en viktig delkomponent av att lära sig skriva. Kognitiva skrivteorier (t ex Flower & Hayes, 1981) ser revision som en av de viktiga huvudprocesserna i skrivandet, och kognitiva skrivutvecklingsteorier (t ex Berninger & Swanson, 1994) länkar revisionsutvecklingen till unga skribenters automatisering av transkriptionsförmåga, stavning och grammatik. De övergripande resultaten hos internationella studier visar att yngre elever har en större andel revideringar relaterade till form, och att andelen innehållsrevisioner ökar med åren (jfr Chanquoy, 2010).
Materialet utgörs av experimentellt insamlade texter av svenska förstaspråksskribenter, totalt mellan 150 och 200 skrivna texter från flera olika forskningsprojekt. Texterna kommer från flera genrer: bildeliciterade och personliga narrativer, utredande och argumenterande texter, bildbeskrivningar, och poetiskt skrivande. Texterna är insamlade med hjälp av tangentloggning, vilket gör det möjligt att i efterhand analysera vad och när text reviderats.
– Victoria Johansson
Kontakt
Välkommen att kontakta oss om du har frågor om seminarieverksamheten.
Anna Sjöberg, doktorand
anna.sjoberg@ling.su.se
Carla Wikse Barrow, doktorand
carla.w.barrow@ling.su.se
Senast uppdaterad: 23 mars 2023
Sidansvarig: Institutionen för lingvistik