Högre seminarium: Nya rön och metoder för bedömning av språkutveckling hos flerspråkiga barn

Seminarium

Datum: torsdag 20 oktober 2022

Tid: 15.00 – 16.30

Plats: C 307, Institutionen för lingvistik

Välkommen till ett högre seminarium där vi gästas av Ute Bohnacker, professor i lingvistik vid Uppsala universitet och docent i nordiska språk. Seminariet hålls på svenska.

 

Titel

Nya rön och metoder för bedömning av språkutveckling hos flerspråkiga barn i Sverige

 

Sammanfattning

I denna presentation rapporterar jag rön från ett pågående större forskningsprojekt (BiLI-TAS) som kartlägger utvecklingen av språkkunskaper i muntlig produktion och förståelse hos 4-7-åriga svenskspråkiga barn med arabiska, turkiska eller tyska som hemspråk. Vad kan anses vara typisk språkutveckling hos flerspråkiga i den åldern? Jag tar upp utmaningar, framsteg och bakslag med att ta fram lämpliga bedömningsmetoder. Sedan gör jag några nedslag i resultaten för fonologisk bearbetning (nonordsrepetition), ordförrådsutveckling, berättelseförmåga, samt föräldraenkäter. Hur bör de flerspråkiga barnens testresultat tolkas? Hur kan de hjälpa oss att bättre identifiera barn med atypisk språkutveckling, så att de kan få de stödinsatser som behövs? Resultaten har relevans för logopedisk praxis.

– Ute Bohnacker

 

Om Ute Bohnacker

Ute Bohnacker har en bakgrund som lärare i tyska och teman som språkutveckling, språkinlärning och flerspråkighet har alltid varit centrala för henne. Hennes forskning om den systematiska inverkan av ordföljd och diskurspragmatik i ett förstaspråk och andraspråk på ett tredje språk har bidragit till teoribildning inom den internationella andraspråksforskningen. 

MAIN – bedömningsinstrument för muntlig berättarförmåga

Tillsammans med Natalia Gagarina har Ute Bohnacker drivit utvecklingen av Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN), ett vetenskapligt förankrat bedömningsinstrument för muntlig berättandeförmåga hos barn. Idag används det världen över i olika språk och diverse kulturella kontexter.

Forskningsprojekt om barns flerspråkighet

Sedan 2014 leder Ute Bohnacker ett tvärvetenskapligt projekt om barns flerspråkighet i en svensk kontext (BiLI-TAS). Forskargruppen kartlägger språkutvecklingen hos svenskspråkiga barn med arabiska, turkiska eller tyska som hemspråk. Målet med projektet är att ta fram bättre bedömningsmetoder och referensdata, samt att identifiera typiska utvecklingssteg och kliniska markörer för avvikande utveckling (språkstörning). Resultaten har direkt relevans både för teoribildning inom flerspråkighet och för logopedisk praxis.

 

Kommande seminarier

Högre seminarier hösten 2022

 

Kontakt

Välkommen att kontakta oss om du har frågor om seminarieverksamheten. Har du behov av teckenspråkstolk, vänligen meddela oss i förväg.

Anna Sjöberg, doktorand
anna.sjoberg@ling.su.se

Carla Wikse Barrow, doktorand
carla.w.barrow@ling.su.se