Seminarium med Ingela Holmström: "Döva 'begynnande läsares' inlärning av skriven svenska"

Seminarium

Datum: tisdag 28 mars 2023

Tid: 14.00 – 15.30

Plats: Språkrådet, Alsnögatan 7, Stockholm och via Zoom

Ingela Holmström gästar Språkrådets seminarium tisdag den 28 mars. Hon kommer att tala om sin forskning om inlärningen av skriven svenska för döva begynnande läsare.

Ingela Holmström. Foto: privat

Ingela Holmström är docent och forskare inom dövas och hörselskadades flerspråkighet. Hon arbetar för närvarande som prefekt vid Institutionen för lingvistik och leder forskningsprojektet Mulder om döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige

Den 28 mars gästar hon Språkrådets seminarium för att tala om sin forskning.

 

Om seminariet

Titel

Döva ”begynnande läsares” inlärning av skriven svenska

Zoom

Seminariet är öppet för alla och ges i hybridform.

Anslut till seminariet i Zoom

Sammanfattning

Migranter som kommer till Sverige har väldigt varierande språk- och utbildningsbakgrund. Detta gäller inte minst döva migranter, som är en mycket heterogen grupp. Bland dem finns individer som har erfarit begränsad språklig exponering på grund av avsaknaden av hörsel, vilket medfört att de inte kunnat lära sig omgivningens talade språk. Många av dem har också mycket begränsad eller ingen skolbakgrund. När de kommer till Sverige förväntas de, precis som alla andra migranter, att börja lära sig svenska. För döva innebär detta att lära sig svenska främst i skriven form, men för dem som har begränsad språk- och utbildningsbakgrund innebär detta inte bara att lära sig ett nytt språk, utan också att lära sig läsa och skriva – en process som i sig har funnits vara komplicerad för andraspråksinlärare utan tidigare läs- och skrivkunskaper rent generellt. Den språkliga situationen för den här gruppen döva ”begynnande läsare” är än mer komplex än för andra migranter då de först måste lära sig svenskt teckenspråk innan de kan börja lära sig svenska, för att ha ett språk de kan kommunicera på med omgivningen och sina lärare. I denna presentation kommer läs- och skrivinlärningen hos den här gruppen ”begynnande läsare” att ligga i fokus, med resultat från en pågående studie vid Institutionen för lingvistik vid Stockholms universitet.

– Ingela Holmström

Arrangör

Språkrådet/Institutet för språk och folkminnen (Isof)