Ellen Marklund antagen som docent i lingvistik

Institutionen för lingvistik gratulerar Ellen Marklund som antagits som docent i lingvistik. Beslutet fattades av Humanistiska fakultetsnämnden vid Stockholms universitet i april 2023.

Ellen Marklund. Privat foto.

Ellen Marklund har en bakgrund som både student och forskare vid Stockholms universitet och Institutionen för lingvistik. Hon hade en fonetisk inriktning på sin utbildning och jobbade parallellt med studierna inom olika forskningsprojekt i fonetiklaboratoriet.

År 2017 disputerade hon på en avhandling om spädbarns språkutveckling under första levnadsåret, Perceptual reorganization of vowels: Separating the linguistic and acoustic parts of the mismatch response.

Ellen Marklund har de senaste åren jobbat som forskare i ett flertal externfinansierade projekt vid institutionen. Idag tillhör hon forskningsämnet barns språkutveckling och är verksam vid Stockholm Babylab.

Beslutet att anta Ellen Marklund som docent fattades vid Humanistiska falutetsnämndens möte i april 2023.

Ellen Marklunds profilsida

Mer om barns språkutveckling