Fem forskare beviljas "time grants" från SUBIC

Fem forskare från vitt skilda ämnen vid Stockholms universitet beviljas tidsanslag från Stockholm University Brain Imaging Centre (SUBIC). Anslaget ger dem kostnadsfri tillgång till önskad metodplattform samt tekniskt stöd i labbet.

SUBICs MR-kamera. Foto: Lena Katarina Johansson
Foto: Lena Katarina Johansson

Ansökan till SUBIC Time Grant har varit öppen under våren och nu tillkännages vilka forskare som beviljas anslag. Fem forskare från fem olika institutioner får genom anslaget konstnadsfri tillgång till någon av de metodplattformar som SUBIC erbjuder, såsom röntgenmikroskop, magnetkamera och EEG.

Fem forskare beviljas anslag

Forskarna som tilldelas tidsanslaget är

Leonie Balter, Stressforskningsinstitutet (Psykologiska institutionen) för studien "The neural basis of a sleep-loss induced shift in behavioral control". Sökt utrustning: MRT

Leonie Balters profilsida

Helen Coxall, Institutionen för geologiska vetenskaper, för "Visualizing calcitic fossils in hard limestone and consolidated sediment". Sökt utrustning: Röntgen

Helen Coxalls profilsida

Heinrich Dircksen, Zoologiska institutionen, för "Atlas of the anatomy of the water flea Daphnia magna" Sökt utrustning: Röntgen

Heinrich Dircksens profilsida

Mattias Heldner, Institutionen för lingvistik, för "Vowel quality, pitch and larynx height–Exploring SUBIC’s facilities for studies of articulation". Sökt utrustning: MRT

Mattias Heldners profilsida

Edouard Pesquet, Institutionen för ekologi, miljö och botanik, för studien "Imaging drought-induced vascular embolism and collapse in whole plants". Sökt utrustning: Röntgen

Edouard Pesquets profilsida

Ny utlysning till hösten

Nya tidsanslag kommer att utlysas under hösten 2022. SUBIC uppmuntrar fler forskare från Stockholms universitet att ta denna möjligheten till att prova nya metoder för sin forskning. Syftet med tidsanslagen är just att främja användningen av SUBICs infrastruktur bland forskare som normalt inte använder denna typ av utrustning.