Ny avhandling om hur barn lär sig konversera

David Pagmar har skrivit en avhandling om hur barn utvecklas som språkanvändare och konversationsdeltagare. Han har bland annat tittat på hur konversationsbeteenden hänger samman med andra aspekter av barnets utveckling.

Berätta, varför valde du detta ämne?

– Till en början var jag främst intresserad av språkfilosofi och barns språkutveckling är intressant ur ett språkfilosofiskt perspektiv. Att studera individuell utveckling av språk är ett sätt att närma sig flera väldigt grundläggande frågor om språket och dess beståndsdelar.

Vad är det mest intressanta du funnit?

– Att utvecklingen av barns konversationsförmåga utvecklas successivt under de senare förskoleåren och att utvecklingen i olika faser kan knytas till barnets vokabulär, arbetsminne och kognitiva flexibilitet. Vi ser också att vissa aspekter av den pragmatiska förmågan, det vill säga språkanvändningen, utvecklas långt upp i tonåren.

Vad skulle du vilja titta närmare på framöver?

– Det finns många obesvarade frågor om hur barn lär sig språkliga konventioner och om hur tolkning av olika språkliga signaler går till. En viktig fråga är huruvida mina resultat är representativa för barn i andra kulturella kontexter. Att utföra studier på medforskningspersoner från en icke-WEIRD* population skulle kunna vara väldigt informativt för att besvara det.

WEIRD är här en akronym som står för Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic.

David Pagmars profilsida

Forskning om hur språkutveckling går till

Barns språkutveckling är ett eget forskningsämne vid Institutionen för lingvistik. Inom ämnet studeras människans tillägnande av språk, kommunikation mellan barn och föräldrar och sambandet mellan perception och produktion av språk.

Vid institutionen erbjuds även utbildning inom ämnet, bland annat genom ett masterprogram.

Mer om barns språkutveckling