Om uppkomsten av negationer i olika språk

I december 2022 utkom boken The Negative Existential Cycle. En av redaktörerna till boken är Ljuba Veselinova, professor i allmän språkvetenskap vid Institutionen för lingvistik.

Foto: Rickard Kilström

William Croft, amerikanst lingvist och ledande figur inom språktypologin, föreslog 1991 att negativa uttryck som betyder 'inte existera, inte ha' kan vara källan till negationsmarkörer. Han kallade detta för Negative Existential Cycle (NEC)

Ljuba Veselinova har de senaste tio åren arbetat med att testa Crofts modell genom ett historiskt-komparativt perspektiv. Hennes arbete utvidgas nu ytterligare i samlingen The Negative Existential Cycle, för vilken hon varit redaktör tillsammans med Arja Hamari från Åbo universitet.

I den nyutkomna boken presenteras detaljerade studier av språkfamiljer soml bantu, chadiska och indoeuropeiska. Här diskuteras mikrovariation och historiska utvecklingar inom större och mindre språkgrupper och likaså inom specifika språk. Boken belyser även begrepp som affirmativa och negativa existenskonstruktioner, samt utvecklingen av negationsmarkörer till mer generella uttryck med mer omfattande användningsområden.

Boken ger en orientering till negationens evolution, till cykliska processer i språkförändring och visar upp den historisk-komparativa metoden i en modern kontext

Ljuba Veselinova:

– Boken vänder sig till alla som är intresserade av negation och dess uppkomst i mänskliga språk, av modellering av språkförändring samt lexikalisering och grammatikaliseringsprocesser. Den ger också en ingående introduktion till några föga studerade, utrotningshotade eller utdöda språk.

Läs mer om boken hos förlaget (Language Science Press)

Ljuba Veselinovas profilsida