UR gör serie om svenskt teckenspråk

Magnus Ryttervik från Institutionen för lingvistik programleder UR:s nya serie om det svenska teckenspråket. I fyra avsnitt samtalar han med äldre och yngre teckenspråkstalare, forskare och andra experter på teckenspråk.

I år är det 40 år sedan riksdagen officiellt erkände det svenska teckenspråket som ett språk. Det uppmärksammar UR med nya programserien Det här är svenskt teckenspråk. Programledare är Magnus Ryttervik, som till vardags är adjunkt i teckenspråk. I seriens fyra avsnitt samtalar han med äldre och yngre teckenspråkstalare, forskare och andra experter på teckenspråk. Medverkar gör bland andra ett flertal medarbetare vid Institutionen för lingvistik.

Samtliga avsnitt finns att se på UR Play:

Det här är svenskt teckenspråk (urplay.se)

Magnus Ryttervik och textplatta: Det här är svenskt teckenspråk. Foto: Dramaski
Magnus Ryttervik, programledare i UR:s Det här är svenskt teckenspråk. Foto: Dramaski