Årets vinnare mottog Suicide Zeros Våga berätta-pris

Den 25 april delade Suicide Zero ut Våga berätta-priset för nionde året i rad. Länstidningen i Östersund fick priset för bästa självmordsrapportering under 2022, och radioprogrammet Livet med UllaKarin Nyberg vann hederskategorin. Prisceremonin ägde i år rum i JMK-salen vid Institutionen för mediestudier.

Efter prisutdelningen av Våga-berättapriset följde ett panelsamtal med vinnarna. Foto: S. Emanuelli
Journalisten Frida Boisen ledde panelsamtalet med Lolo Westerman, Mind, Michael Westerlund, Stockholms universitet, Rickard Bracken, Suicide Zero, Ullakarin Nyberg och Siri Ambjörnsson, Sveriges Radio/Klippan Produktion samt Malin Moberg, Länstidningen Östersund. Även Catarina Montell, Länstidningen Östersund, var på plats för att motta priset. Foto: Svante Emanuelli (skärmdump via Zoom) © Stockholms universitet 2023

Journalisten: Utmärkelse till Länstidningen Östersund

Juryns motivering: Årets bästa självmordsrapportering

"Länstidningen Östersund har under 2022 genomfört en serie mycket välgjorda reportage som skildrar samhällets utmaningar kring, och insatser för, att förebygga självmord. I artikelserien får människorna inom vården, kommunen och ideella organisationer komma till tals. Artikelserien lyfter de utmaningar som finns och vad som behöver göras. Men reportagen skildrar också människors egna erfarenheter, till exempel hur dansen blev räddningen när Henrik mådde dåligt och hur Gun och Bosse hanterade sorgen efter att sonen tog sitt liv. Dessa berättelser, som förmedlas av människor som bestämt sig för att prata öppet om självmord, är viktiga. De sätter fingret på var samhället brister, på relationernas betydelse och på det faktum att självmord går att förebygga."

Juryns motivering: hederskategorin

"Livet med Ullakarin Nyberg är ett program producerat av Siri Ambjörnsson på Klippan Produktion, på uppdrag av Sveriges Radio. Programmet har med berättandet, lyssnandet och dialogen som form bidragit till att skildra samtal om psykiska ohälsa och självmord på ett nytt och helt öppet sätt. Ullakarin Nyberg, som är suicidforskare och överläkare inom psykiatrin, frågar om självmordstankar och samtalar om skulden efter att någon man älskat tagit sitt liv. Trots det tunga ämnet är det samtal som lindrar och ger nya kunskaper och insikter. Lyssnaren påminns om samtalets kraft för att hantera frågor om livets skörhet och den skuld och skam som drabbar så många av oss."

• Frida Boisen, 2021 års pristagare, journalist samt dagens moderator
  • Rickard Bracken, generalsekreterare Suicide Zero
  • Michael Westerlund, forskare vid Stockholms universitet samt Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP)
  • Thomas Niederkrotenthaler, professor och vice ordförande för International Association for Suicide Prevention (IASP) samt forskningsledare för suicidprevention vid Medical University Vienna, Österrike. Han är även grundare av och ordförande för "The Wiener Werkstaette for Suicide Research", en av de ledande forskningsgrupperna inom suicidforskning i Mellaneuropa.

Samt pristagarna

• Malin Moberg, reporter, Länstidningen Östersund
  • Catarina Montell, nyhetschef, Länstidningen Östersund
  • Ullakarin Nyberg, programledare, Livet med Ullakarin Nyberg, Sveriges Radio
  • Siri Ambjörnsson, Klippan Produktion

Under eftermiddagen föreläste Thomas Niederkrotenthaler (via länk), Medical University Vienna, Michael Westerlund, Institutionen för mediestudier, samt Rickard Bracken, Suicide Zero. Våga berätta-priset har delats ut sedan 2015.

Våga berätta-priset uppmärksammar bästa rapporteringen om självmord

Vilka är egentligen nycklarna till att kunna berätta journalistiskt om ett historiskt sett ytterst laddat ämne?

Redaktioner är ofta rädda för att rapportera om självmord

VIDEO: Lyssna på tidigare års pristagare

Här kan du se intervjuer med 2022 års pristagare Måns Mosesson.

Och här följer en intervju med Anna Sims och Frida Boisen, båda pristagare 2021.

Tidigare vinnare

2015: P4 Blekinge och Erik Hultgren

2016: TV4 Nyhetsmorgon och Ulrika Jannert Kallenberg

2017: Niklas Ekdal, Pia Minati och Joanna Björkqvist

2018: Svenska Dagbladet, Christian Dahlström, P4 Värmland och 30 liv i veckan

2019: Malou efter tio, Peter Ferm, Peter Herkel och Andreas Häggström

2020: Elin Sandow och Sissela Bremmers

2021: Nya Wermlands-Tidningen och Frida Boisen

2022: Malou efter tio och Måns Mosesson

2023: Malin Moberg och Catarina Montell, Länstidningen Östersund och Ullakarin Nyberg och Siri Ambjörnsson, radioprogrammet "Livet med Ullakarin Nyberg" i Sveriges Radio

Håll inte dina tankar för dig själv

1 av 10 känner någon som just nu funderar på att ta sitt liv och halva befolkningen har kommit i kontakt med någon som försökt. Samtal är ett av de viktigaste verktygen för att förhindra självmord, ändå är osäkerheten kring att prata om psykisk ohälsa stor.

Misstänker du att någon i din närhet mår dåligt, håll inte dina tankar för dig själv. Våga fråga om självmord. Samma sak om du själv mår dåligt. Våga berätta. Det finns hjälp att få.