Erik Palm nominerad till Stora Journalistpriset

Erik Palm, undersökande journalist tillika journalistlärare vid Stockholms universitet har nominerats till Stora Journalistpriset i kategorin "årets berättare," tillsammans med Sven Bergman och Ola Christoffersson för Uppdrag gransknings reportage om den utrotningshotade ålen.

Med såväl hjärta som förnuft, öppnas dammluckorna till mänsklighetens stora ödesfråga i en svindlande resa från urtid till nutid.

(Juryns motivering)

Den sista ålen (kan ses till 31 dec 2024)

Den sista ålen - vad hände sen? (kan ses till 6 nov 2023)

De kan vinna Stora Journalistpriset 2022

Tidigare idag tillkännagavs vilka journalister som kan vinna Stora Journalistpriset 2022 i fyra av prisets fem kategorier. De nominerade avslöjades under en sändning med årets programvärd, DN:s korrespondent i Storbritannien Katrine Marçal och Jonas Bonnier, ordförande för Stora Journalistprisets jury.

Vilka av de nominerade bidragen som vinner i kategorierna Årets Berättare, Årets Förnyare, Årets Röst samt Årets Avslöjande avslöjas den 17 november under en livesänd prisgala med start kl. 18.00. Då tillkännages även årets vinnare av Lukas Bonniers Stora Journalistpris. Under galan, som går att se på storajournalistpriset.se, deltar också årets internationella gäst: krigskorrespondenten och författaren Christina Lamb.

Bland de nominerade reportagen noterar vi att de tidigare journaliststudenterna vid Institutionen för mediestudier:

• Sascha Granberg, nominerats tillsammans med Sven Carlsson för "Din hälsa till salu" i kategorin Årets förnyare, Ekot Sveriges Radio för att de "(g)enom att skapa ett fejkapotek får de Facebook att tappa ansiktet".
  • Sonia Hultquist gjorde sin praktik på P3 dokumentär och "Palmeutredningen inifrån", för vilken Lovisa Lamm Nordenskiöld och Hugo Lavett nominerats i kategorin Årets berättare för att de "Med makalös fingertoppskänsla och stringens, avslöjas hemligheter som kastar nytt ljus på historien utan slut".
Ålen har funnits sedan Atlanten bildades - men på några historiska ögonblick har den nästan utrotats. Vi har fått lära oss att det är de som fiskar och äter ålen som bär ansvaret. Men tänk om det finns en annan förklaring till att en av naturens mest gåtfulla varelser är på väg att försvinna? (Källa: SVT Play)