Försvinnandet som för alltid kom att förändra en familjs liv

Ett ouppklarat försvinnande, en polisutredning utan svar och en pappa som söker sin son. Det är huvuddragen i Stadsteaterns pjäs Var är Olle? som bygger på ett verkligt fall. För manus står den prisbelönta journalisten, dramatikern tillika radioläraren vid Stockholms universitet Amanda Glans.

Amanda Glans och Martin Ezpeleta och skådespelarna i Var är Olle? Foto: Madeleine von Sievers
STOCKHOLM, 29 sept. 2022. Fr.v. Shebly Niavarani (Martin), journalisten Martin Ezpeleta, Amanda Glans och Lennart Jähkel (pappan) i ett panelsamtal på Stadsteatern efter föreställningen Var är Olle? om hur dokumentärt material kan hanteras på teaterscenen. Foto: Madeleine von Sievers


PUBLICERAT: 20 oktober 2022

När journalisten Martin Ezpeleta för några år sedan flyttade in på samma frilanskontor som Amanda Glans, fick hon provlyssna på utkastet till det första avsnittet i en ljudboksserie om ett försvinnande. Han bad henne senare att bli seriens producent. 

– Det är många journalister som har försökt göra den här berättelsen före honom. Men jag tror att han har en unik förmåga att förstå, säger Amanda Glans som berättar att bandet mellan Martin Ezpeleta och den försvunne tonåringens pappa* nästan blev som en navelsträng. 

Och tillägger att: 

– I militärdiktaturens Argentina försvann uppskattningsvis fler än trettio tusen människor. Som journalist har Martin skildrat oräkneliga försvinnanden. Han har bevittnat sorgen när en kropp blivit återfunnen efter decennier. Och han har även blivit vittne till lättnaden, säger hon och tillägger att hans familjehistoria också rymmer försvinnanden. 

Efter ljudboksdokumentären fick hon och regissören Andreas Kundler chansen att anpassa berättelsen för teatern. 

– Föreställningen är väldigt trogen ljudboken. Det var uppdraget att vi skulle dramatisera det som är publicerat.

Amanda Glans Foto: Johan Söderberg
Amanda Glans Foto: Johan Söderberg

Hon berättar att alla repliker är dokumentära och baseras på egna intervjuer med huvudkaraktärerna och personer kring dem, polisens förhörsprotokoll, Martin Ezpeletas intervjuer, pappans bok och hans blogginlägg.

– Vi är ovanligt dokumentära på scenen. Alltså vi är snudd på ordagranna.

Pappan gav ett löfte att fortsätta leta efter sonen som om han levde. I nästan 40 år fortsatte han outtröttligt att söka. En försvunnen människa lämnar inte bara ett tomrum efter sig, ett försvinnande förändrar och påverkar de efterlevandes liv för alltid. Den enskilda personens öde blir till en kollektiv historia, enligt Amanda Glans. 

– Jag är väldigt intresserad av hur stora känslomässiga saker sätter spår runtomkring - när det ger ringar på vattnet, säger hon och berättar att det varit ett tema i flera andra av hennes tidigare produktioner.

– Jag tyckte att känsloladdningen i vad "Olle" rymmer är just episk - existentiell. Vi pratar om decennier av sökande. Så jag tyckte att den hade ett djup som ofta kanske inte "true crime" har. Men här tyckte jag att det fanns.

Av hänsyn till kommande publiceringar kan hon inte redogöra mer för vad som hänt i det verkliga fallet utöver det som redan är känt. Men hon vet att polisen öppnade för att hålla nya förhör, och att historien ännu inte är avslutad. Även om pojkens pappa gick bort i december 2020, har Martin Ezpeleta inte gett upp hoppet. 

– Jag vet att Martin inte har släppt det, säger hon och berättar att han lovade pojkens pappa att ta över sökandet den dag han inte längre fanns kvar i livet. 

TEXT
Svante Emanuelli
 

Fakta

Föreställningen Var är Olle? spelas på Stadsteaterns lilla scen fram till den 25 november 2022.

Amanda Glans producerade Var är Olle? för Storytel, var dramaturg till Martin Ezpeletas senaste serie Saknad i Ljungby som släpptes i maj 2022, och är producent för hans kommande publicering.

Hon har tilldelats Stora Journalistpriset och till vardags undervisar hon i radiojournalistik och dokumentärt berättande på JMK vid Institutionen för mediestudier.


Journalistprogrammet - treårig utbildning med praktik 

*Vi har i den här texten valt att inte namnge den försvunne pojkens far, utan kallar honom endast "pappan".