JMK-studenter vann Studentspaden 2022

- Wow! Oj, jag tror att vi alla är lite chockade. Vi vill tacka Aftonbladet som tog oss under sina vingar; Jonathan Jeppsson (red. anm. nyhets- och grävchef), Erik Palm på JMK, och alla som har varit med i artiklarna, sade studenten och reportern Emilia Lindell när hon tillsammans med Emma Rosdahl och Nadya Abbasi, Institutionen för mediestudier, på lördagskvällen tog emot Studentspaden under Guldspadegalan i Karlstad.

PUBLICERAD: 2 april 2023
UPPDATERAD: 3 april 2023

Se klippet när JMK:s studenter mottar Studentspaden 2022

När Guldspadar till 2022 års bästa granskande journalistik delades ut under Grävseminariet belönades de tre JMK-studenterna med det grävpriset för reportaget "Omvändelseterapi" som publicerades i Aftonbladet förra året.

För att genom en stark grävinsats ha avslöjat hur svenska frikyrkor försöker omvända homosexuella.

Juryns motivering löd "för att genom en stark grävinsats ha avslöjat hur svenska frikyrkor försöker omvända homosexuella".

Alla vinnare Guldspaden 2022. Foto: Föreningen grävande journalister

Studentspaden till artikelserien "Omvändelseterapi"

Guldspadar till 2022 års bästa granskande journalistik

Nadya Abbasi: "Wallraffandet var det tuffaste"